Kto jest zobowiązany wobec Zamawiającego po rozwiązaniu spółki cywilnej?
Jak każdy kto choć troszkę „liznął” tematyki zamówień publicznych wie, Zamawiający ma możliwość udzielenia zamówienia tylko i wyłącznie Wykonawcy, który został wybrany zgodnie z przepisami ustawy (art. 7 ust. 3 ustawy Pzp), oznacza to tyle, że Zamawiający może podpisać umowę w sprawie zamówienia publicznego z Wykonawcą, który został wyłoniony w postępowaniu prowadzonym z zastosowaniem właściwej procedury wskazanej w Pzp.
Jak powyższe ma się do sytuacji, w której w trakcie realizacji umowy spółka cywilna, której zostało udzielone zamówienie ulega rozwiązaniu?
Po pierwsze i
najważniejsze:
Zgodnie
z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp „Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do
treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że
zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o
zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił
warunki takiej zmiany”. "(...)
Zmiana podmiotowa po
stronie Wykonawcy nie dość, że jest zmianą istotną to zastrzeżenie dotyczące możliwości
dokonania takiej zmiany w umowie z Wykonawcą z gruntu należy uznać za nieważne,
gdyż prowadzi do obejścia stosowania przepisów ustawy tj. art. 7 ust. 3 Pzp. O
zastosowaniu art. 144 nie może zatem być mowy.
Po drugie:
W przypadku spółki
cywilnej o udzielenie zamówienia ubiegają się wspólnicy spółki cywilnej i
zastosowanie znajduje art. 23 ust. 3 dotyczący Wykonawców wspólnie ubiegających
się o zamówienie publiczne. Zgodnie z powyższym o zamówienie publiczne ubiega
się zdefiniowana grupa Wykonawców, tu wspólników spółki cywilnej.
Po trzecie
W myśl art. 7 ust. 3 Pzp,
nie ma możliwości wprowadzania zmian podmiotowych po stronie Wykonawcy nie
tylko na etapie podpisywania umowy ale także na etapie jej realizacji.
Podmiotowe przekształcenie umowy w zakresie podmiotu zobowiązanego do jej realizacji
stanowi obejście art. 7 ust. 3 ustawy Pzp.
Po czwarte:
Za zakazem dokonywania
zmian podmiotowych przemawia również sam cel stosowania ustawy Pzp tj.
wyłonienie Wykonawcy dającego rękojmię należytej realizacji zamówienia
(spełniającego postawione przez Zamawiającego warunki) oraz oferującego
wykonania zamówienia na warunkach możliwie najkorzystniejszych dla
Zamawiającego.
Zgodnie z wyrokiem Sądu
Najwyższego z dnia 13 stycznia 2004 r., o sygnaturze V CK 97/03 „Niedopuszczalna jest zmiana podmiotowa umowy zawartej w
następstwie przetargu, umożliwiająca przejęcie zamówienia publicznego”.
Niezależnie od tego, że wyrok zapadł w
czasie obowiązywania „starej ustawy Pzp”, bez trudu może znajdować zastosowanie
również do zapisów nowej.
W wyroku zostało
podkreślone, że niedopuszczalne jest umowne przeniesienie na osobę trzecią praw
i obowiązków wynikających z umowy w sprawie zamówienia publicznego przez
Wykonawcę. Umowa taka jest nieważna na podstawie art. 7 ust. 3 Pzp w zw. z art.
139 Pzp w zw. z art. 58 § 1 KC.
Zamówienie publiczne może być udzielone a następnie wykonane przez takiego
Wykonawcę, który podlegał rygorom zamówień publicznych.
Art. 58. § 1. Czynność
prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna,
chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na
miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy
ustawy.
SN podkreślił, że dla bytu
zobowiązania wspólnika spółki cywilnej nie ma znaczenia czy zaprzestał działalności
i został wykreślony z CEIDG. Jako Wykonawca nadal pozostaje on zobowiązanym z
umowy o udzielenie zamówienia publicznego i jest zobowiązany solidarnie do
realizacji świadczeń z niej wynikających. Zamawiający ma zatem możliwość
skutecznego dochodzenia wykonania wynikających z umowy zobowiązań od każdego ze
wspólników spółki cywilnej.
Art. 366. § 1. Kilku
dłużników może być zobowiązanych w ten sposób, że wierzyciel może żądać całości
lub części świadczenia od wszystkich dłużników łącznie, od kilku z nich lub od
każdego z osobna, a zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników
zwalnia pozostałych (solidarność dłużników).
§ 2. Aż
do zupełnego zaspokojenia wierzyciela wszyscy dłużnicy solidarni pozostają
zobowiązani.
W
doktrynie często spotyka się pogląd, że Wykonawca ma prawo, na podstawie art. 509
§ 1 ustawy Kodeks Cywilny w zw. z art. 139 ustawy Pzp, przenieść swoją
wierzytelność na rzecz osoby trzeciej np. prawo do wynagrodzenia – tzw. Cesja wierzytelności.
SN natomiast stanął na stanowisku, że zakazuje się umownego przeniesienia
zarówno praw, jak i obowiązków wynikających z umowy o zamówienie publiczne.
Cesja wierzytelności nie prowadzi jednak do zmiany po stronie podmiotu zobowiązanego
do realizacji zamówienia, tak więc możliwość taką można, moim zdaniem,
dopuścić. Nie zagraża ona interesom Zamawiającego.
Reasumując:
Wykonawca
ma prawo do dokonania cesji wierzytelności (wynagrodzenia) na rzecz osoby
trzeciej, nie ma natomiast prawa do przeniesienia długu na osobę trzecią.
Dopuszczenie możliwości wprowadzania zmian podmiotowych po stronie Wykonawcy
sprzeczne jest z ideą zamówień publicznych.
Świetny wpis. Będę na pewno tu częściej.
OdpowiedzUsuń