Kryteria - odsłona 1 - jak stosować kryteria mierzalne? - przykłady
Kilka faktów o kryteriach (pomiń jeśli nie interesują Cię podstawy,
dalej znajdziesz przykłady kryterium mierzalnych wraz ze sposobem ich
zastosowania):
-kryterium ceny musi być
zastosowane w każdym postępowaniu. Inne kryteria powinny być związane z
przedmiotem zamówienia,
-kryterium ceny nie musi mieć
przypisanej najwyższej wagi
-kryteria nie mogą dotyczyć
właściwości Wykonawcy (wyjątkiem są usługi niepriorytetowe). Właściwość
Wykonawcy jest badana za pomocą warunków udziału w postępowaniu. Każdy
Wykonawca musi spełniać warunki udziału w postępowaniu ażeby jego oferta
została poddana badaniu i ocenie ofert. Jeżeli Wykonawca nie spełnia warunków,
wówczas zostaje wykluczony z postępowania a jego ofertę uznaje się za
odrzuconą.
-wszystkie kryteria muszą zostać
dokładnie opisane w ogłoszeniu o zamówieniu tzn. każdy Wykonawca ma prawo
wiedzieć w jaki sposób zostanie dokonany wybór oferty najkorzystniejszej.
-Zamawiający przypisuje każdemu
kryterium odpowiednią wagę, np.
Kryterium
|
Waga (%)
|
Cena
|
90
|
Termin realizacji
|
10
|
- Zamawiający może stosować
również podkryteria i im również
przypisywać określoną wagę
- Kryteria dzielimy na mierzalne
(zwykle wzorem matematycznym) lub niemierzalne (poddane w pewnym stopniu
suwerennej ocenie Zamawiającego).
- Zamawiający stosuje kryterium
ceny jako jedyne w postępowaniu prowadzonym w trybach: zapytania o cenę, licytacji
elektronicznej, zamówienia z wolnej ręki.
Do dnia 19.10 2014 roku,
Zamawiający bez jakichkolwiek wątpliwości miał możliwość dokonania suwerennego
i niczym nie skrępowanego wyboru czy dokona wyboru oferty najkorzystniejszej na
podstawie wyłącznie kryterium ceny czy na podstawie kryterium ceny ora innych
kryteriów związanych z przedmiotem zamówienia.
Zgodnie z aktualnie obowiązującym
stanem prawnym, suwerenność w decydowaniu o możliwości zastosowania ceny jako
jedynego kryterium w postępowaniu, została w istotny sposób ograniczona.
Zamawiający może bowiem
zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium w postępowaniu jeżeli przedmiot
zamówienia jest powszechnie dostępny i ma ustalone standardy jakościowe tj. w
ogromnym uproszczeniu…przedmiot może nabyć każdy zainteresowany, każdy
Wykonawca działający w danej branży jest w stanie przedmiot zrealizować oraz
przedmiot jest typowy i swoją jakością odpowiada potrzebom przeciętnego
nabywcy. W każdym innym przypadku, a
zatem wówczas gdy przedmiot zamówienia nie przejawia dwóch wyżej wskazanych
cech ŁĄCZNIE, Zamawiający nie ma prawa do dokonania wyboru oferty
najkorzystniejszej wyłącznie na podstawie kryterium ceny.
Zgodnie z art. 2 pkt 5, którego brzmienie nie
uległo zmianie, żadna okoliczność nie uzasadnia zastosowania kryterium ceny
jako jedynego kryterium w postępowaniu do zamówień w zakresie działalności
twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący.
Bez
jakichkolwiek wątpliwości należy uznać, że wykonanie projektu
architektoniczno-budowlanego, jest przejawem działalności twórczej projektanta.
Podlega ponadto ochronie jako utwór zgodnie z ustawą Prawo autorskie i prawa
pokrewne.
Kryterium ceny
nie może być jedynym również w postępowaniach których przedmiotem są usługi
prawnicze, inżyniera kontraktu, opracowanie studium wykonalności lub raportu o
oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Zmiana dokonana
w wyniku nowelizacji ma na celu zmianę zachowań Zamawiających, którzy
notorycznie stosowali kryterium ceny jako jedyne zmierzające do wybrania
najkorzystniejszej oferty. Dlaczego tak się działo? Odpowiedź jest
prosta…postawienie na także inne kryteria wiąże się nie tylko z trudem, ale
również z ryzykiem. Postaram się po kolei przybliżać problematykę kryteriów
oraz podać konkretne przykłady ich zastosowania.
Kryteria mierzalne:
Bez zbędnego opisywania co jest
co, od razu przechodzę do rzeczyJ
Poniżej znajduje się wzór zastosowania kryteriów mierzalnych. Należy pamiętać,
że warunki te są mierzone na podstawie wzorów matematycznych lub punktów
przyznawanych wprost za oferowanie realizacji zobowiązania wynikającego z
podkryterium, w postaci np. dodatkowych punktów za wskazanie dodatkowych
parametrów czy funkcjonalności.
Kryteria do zastosowania przy większości zamówień na dostawy.
A więc:
Zapisy SIWZ w pkt OPIS KRYTERIÓW,
KTÓRYMI ZAMAWIAJĄCY BĘDZIE SIĘ KIEROWAŁ PRZY WYBORZE OFERTY WRAZ Z PODANIEM
ZNACZENIA TYCH KRYTERIÓW ORAZ SPOSOBU OCENY OFERT
Przy wyborze najkorzystniejszej
oferty Zamawiający będzie kierował się następującymi kryteriami i
odpowiadającymi im znaczeniami oraz w następujący sposób będzie oceniał
spełnienie kryteriów:
Lp.
|
Kryterium oceny oferty
|
Znaczenie (%)
|
1
|
Cena
|
50
|
2
|
Jakość techniczna (dodatkowa funkcjonalność)
|
20
|
3
|
Termin realizacji
|
10
|
4
|
Warunki gwarancji
|
10
|
5
|
Warunki serwisu
|
10
|
Razem: 100
|
Oferty będą oceniane metodą
punktową w skali 100 punktowej przez Komisję Przetargową powołaną przez Kierownika
Zamawiającego. Oferty będą oceniane w odniesieniu do najkorzystniejszych
warunków przedstawionych przez Wykonawców w zakresie każdego kryterium.
CENA:
Zamawiający bierze pod uwagę cenę brutto.
Cena będzie oceniana metodą
punktową wg wzoru:
Cena najkorzystniejsza ze wszystkich ofert x 100 pkt x Znaczenie
kryterium 50%
Cena
oferty badanej
Wykonawca podaje cenę za realizację
zamówienia w formularzu ofertowym ( załącznik nr …. do niniejszej
specyfikacji).
JAKOŚĆ TECHNICZNA:
Wykonawca może otrzymać dodatkowe
punkty jeśli jego oferta spełni wymagania Zamawiającego określone w tabeli
poniżej. Oferta otrzyma liczbę punktów odpowiadającą liczbie punktów uzyskanych
za wszystkie dodatkowe parametry:
Parametry dodatkowo
punktowane:
LP.
|
Nazwa parametru
|
Liczba punktów
|
Spełnia
(S)/
nie spełnia (NS) |
1
|
|||
2
|
|||
…
|
|||
Razem: 20
|
Razem:…….
|
Ważne!
Wykonawca składając ofertę musi
pamiętać, że jego oferta musi spełniać każdy parametr określony w specyfikacji
technicznej w formularzu do oceny jakości technicznej - parametry minimalne. Wykonawca
deklaruje spełnienie przez oferowany przedmiot zamówienia dodatkowo
punktowanych parametrów w specyfikacji technicznej – formularz do oceny ofert
wg kryteriów oceny ofert (załącznik nr …. do niniejszej specyfikacji).
Oferta może otrzymać maksymalnie
20 pkt ( 1%=1pkt ) w zakresie kryterium jakości technicznej.
TERMIN REALIZACJI:
Zamawiający oceniając termin
realizacji weźmie pod uwagę deklarowany przez Wykonawcę termin realizacji
zamówienia. Maksymalny termin realizacji to 30 dni = 0 pkt. Oferta, która
będzie przewidywała dłuższy termin realizacji niżeli 30 dni, zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2 – niezgodność treści oferty z treścią SIWZ.
Termin realizacji (maks. 30 dni)
(wybieramy jedną opcję) |
Spełnia
(S)/
nie spełnia (NS) |
|
30 dni
|
0
|
|
27 -29
|
2
|
|
24-26
|
3
|
|
22-23
|
5
|
|
21 i mniej
|
10
|
Wykonawca deklaruje termin
realizacji przedmiotu zamówienia w formularzu oferty ( załącznik nr …. do niniejszej
specyfikacji) oraz w specyfikacji technicznej – formularz do oceny ofert wg
kryteriów oceny ofert (załącznik nr …. do niniejszej specyfikacji).
Oferta może otrzymać maksymalnie
10 pkt ( 1%=1pkt ) w zakresie kryterium termin realizacji.
WARUNKI GWARANCJI:
Zamawiający oceniając warunki
gwarancji weźmie pod uwagę:
a) Okres
na jaki zostanie udzielona gwarancja, licząc od dnia podpisania protokołu
odbioru końcowego (Wykonawca musi zagwarantować minimalnie 24 miesięcy
gwarancji= 0 pkt).
b)
Ilość oferowanych przeglądów gwarancyjnych oraz
pomoc techniczną w okresie gwarancyjnym (Wykonawca musi zagwarantować
minimalnie realizację 3 wizyt serwisowych).
Oferta, która będzie przewidywała gwarancję krótszą niż 24 miesiące lub ilość oferowanych przeglądów gwarancyjnych będzie mniejsza niż 3, zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 – niezgodność treści oferty z treścią SIWZ.
Oferta, która będzie przewidywała gwarancję krótszą niż 24 miesiące lub ilość oferowanych przeglądów gwarancyjnych będzie mniejsza niż 3, zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 – niezgodność treści oferty z treścią SIWZ.
Gwarancja min. 24 miesiące (wybieramy jedną opcję)
|
Spełnia
(S)/
nie spełnia (NS) |
24 miesiące
|
0
|
|
Większa niż 24 miesiące lecz mniejsza bądź równa 36 miesięcy
|
2
|
|
Większa niż 36 miesięcy lecz mniejsza bądź równa 48 miesięcy
|
3
|
|
Większa niż 48 miesięcy lecz mniejsza bądź równa 60 miesięcy
|
5
|
|
Powyżej 60 miesięcy
|
7
|
|
Gwarancyjne przeglądy
oraz pomoc techniczna w okresie gwarancyjnym – min. 3 wizyty (wybieramy jedną
opcję)
|
||
3 wizyty serwisowe (min. 8 godzin każda)
|
0
|
|
4-6 wizyt serwisowych (min. 8 godzin każda)
|
1
|
|
Ponad 6 wizyt serwisowych (min. 8 godzin każda)
|
3
|
|
Razem 10
|
Razem….
|
Wykonawca deklaruje na jaki okres
zostanie udzielona gwarancja w formularzu oferty ( załącznik nr …. do niniejszej
specyfikacji) oraz w specyfikacji technicznej – formularz do oceny ofert wg
kryteriów oceny ofert (załącznik nr …. do niniejszej specyfikacji).
Oferta może otrzymać maksymalnie
10 pkt ( 1%=1pkt ) w zakresie kryterium warunki gwarancji.
WARUNKI SERWISU:
Zamawiający oceniając warunki
serwisu weźmie pod uwagę czas reakcji na zgłoszenie (Wykonawca musi
zagwarantować, że czas reakcji nie przekroczy 48 h).
Czas reakcji na zgłoszenie - podjęcie działań serwisowych max.
48h
(wybieramy jedną opcję) |
Spełnia
(S)/
nie spełnia (NS) |
|
do 48h
|
0
|
|
do 24h
|
5
|
|
do 12h
|
10
|
Wykonawca deklaruje warunki
serwisu w formularzu oferty ( załącznik nr …. do niniejszej specyfikacji) oraz
w specyfikacji technicznej – formularz do oceny ofert wg kryteriów oceny ofert
(załącznik nr …. do niniejszej specyfikacji).
Oferta może otrzymać maksymalnie
10 pkt ( 1%=1pkt ) w zakresie kryterium warunki serwisu.
Łączna liczba punktów za ofertę =
liczba punktów za cenę brutto +
liczba punktów za jakość techniczną + liczba punktów za termin realizacji +
liczba punktów za warunki gwarancji + liczba punktów za warunki serwisu
Niezależnie od ilości otrzymanych
punktów w poszczególnych kryteriach, oferta nie może zostać odrzucona na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2. Przy kryteriach mierzalnych, gdzie Zamawiający
ogranicza swobodę Wykonawcy poprzez wskazanie minimalnej lub maksymalnej
wartości, której przyznaje 0 pkt, nie ma możliwości odrzucenia oferty gdy
Wykonawca zapewni wykonanie zamówienia zgodnie z minimum lub maksimum
określonym przez Zamawiającego.
Następna
odsłona – zastosowanie kryterium jakości jako kryterium niemierzalnego w
postępowaniach, których przedmiotem są niektóre usługi i roboty budowlane!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz