Unieważnienie postępowania w części - i co dalej?
06:44
0
podział zamówienia na części
,
Szacowanie wartości przedmiotu zamówienia
,
unieważnienie postępowania
Zamawiający jest upoważniony do dokonywania podziału jednego zamówienia na części (art. 36aa ust. 1 ustawy Pzp). Zamówienia na owe części, które powstały po podziale jednego zamówienia, mogą zostać udzielone w ramach jednego postępowania o udzielenie zamówienia lub w ramach odrębnych postępowań prowadzonych dla każdej z części, z zastrzeżeniem, że wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia (art. 32 ust. 4 ustawy Pzp).
Prościej:
Zamówienie XYZ, dzielimy na 3 części X, Y i Z.
--> wartość zamówienia to wartość X + Y + Z
lub po przeprowadzeniu:
postępowania na X --> wartość zamówienia to wartość X + Y + Z
postępowania na Y --> wartość zamówienia to wartość X + Y + Z
postępowania na Z --> wartość zamówienia to wartość X + Y + Z
Powyższe oznacza, że Zamawiający ma swobodę w doborze najdogodniejszego sposobu
udzielenia zamówienia w częściach, musi jednak pamiętać, że postępowanie dla
każdej z części prowadzone jest z zachowaniem rygorów właściwych dla łącznej
wartości wszystkich jego części.
Brak jest w
ustawie Pzp podstawy prawnej, która zobowiązywałaby Zamawiającego do ogłaszania
„zbiorczego” wyniku postępowania w sytuacji gdy postępowanie to zostało
podzielone przez Zamawiającego na części. Zgodnie bowiem z art. 92 ust. 1
pkt 1 i 7 ustawy Pzp, Zamawiający informuje niezwłocznie wszystkich wykonawców
(na tym etapie postępowania podmioty, które złożyły oferty na realizację
zamówienia/ części zamówienia – art. 2 pkt 11 ustawy Pzp), m.in. o wyborze
najkorzystniejszej oferty lub o unieważnieniu postępowania podając uzasadnienie
faktyczne i prawne. Z powyższego wynika wyłącznie obowiązek Zamawiającego w
zakresie poinformowania Wykonawców o rozstrzygnięciu postępowania/ postępowania
w danej części w stosownym czasie tj.
niezwłocznie po podjęciu decyzji w tym zakresie przez Zamawiającego.
W przypadku jeżeli spełnione zostaną ustawowe
przesłanki określone w art. 93 ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający unieważnia
postępowanie o udzielenie zamówienia. Dodatkowo, zgodnie z art. 93 ust. 2
ustawy Pzp, jeżeli Zamawiający podzielił zamówienie na części, na które
zamierza udzielić zamówień po przeprowadzeniu jednego postępowania, przesłanki unieważnienia
postępowania, o których mowa w art. 93 ust. 1 ustawy Pzp, powinny być
rozpatrywane dla każdej części zamówienia osobno, i tym samym nie muszą być tożsame dla wszystkich części
zamówienia. Może się również okazać, że postępowanie podlega unieważnieniu
tylko w zakresie niektórych jego części. W
takim przypadku, Zamawiający jest obowiązany do unieważnienia postępowania w
części oraz do wyboru oferty najkorzystniejszej w pozostałych częściach, przy
czym moment poinformowania Wykonawców o rozstrzygnięciu postępowania w danej
części uzależniony jest od daty podjęcia danej czynności przez Zamawiającego. Może
się zatem okazać, że postępowanie w każdej z części będzie rozstrzygane w innym
terminie. Odmienne stanowisko nie znajdowałoby uzasadnienia w zasadach zamówień
publicznych. Brak jest bowiem jakichkolwiek argumentów przemawiających za
celowością powstrzymywania się przez Zamawiającego z ogłoszeniem informacji o
unieważnieniu postępowania w części, w tym
również z nieuzasadnionym przetrzymywaniem wadium, do momentu podjęcia
decyzji o rozstrzygnięciu postępowania we wszystkich jego częściach.
NIE! Prowadząc postępowanie na unieważnione części, Zamawiający powinien przyjąć wartość nierozstrzygniętych części.
Zgodnie z treścią publikacji „Szacowanie
wartości zamówienia – przykłady nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli
przeprowadzonej przez Prezesa UZP” (Informator Urzędu Zamówień Publicznych Nr
4/2011 – www.uzp.gov.pl) „zgodnie z dyspozycją art. 32 ust. 4 ustawy
Pzp, dla każdej części zamówienia przyjmuje się wartość całego zamówienia
(czyli sumę wartości poszczególnych części) i ona jest decydująca dla
zastosowania odpowiednich przepisów Pzp. Brak rozstrzygnięcia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego co do poszczególnych części zamówienia, w
przypadku gdy zamawiający dopuścił możliwość składania ofert częściowych,
skutkuje koniecznością unieważnienia wyłącznie tych części postępowania, które
nie zostały rozstrzygnięte. W pozostałym zakresie postępowanie jest ważne i
zamawiający może zawrzeć umowy z wykonawcami, którzy złożyli najkorzystniejsze
oferty co do poszczególnych części zamówienia. W celu wyboru wykonawców na pozostałe części zamówienia, zamawiający
przystępuje do kolejnego postępowania. Zamawiający powinien wówczas ponownie
oszacować wartość zamówienia co do części nierozstrzygniętych wcześniejszym
postępowaniem. Pamiętać należy, że przystępując do udzielenia zamówienia na
pozostałe części nierozstrzygniętego postępowania zamawiający udziela nowego
zamówienia (ponownie określane są między innymi przedmiot zamówienia i jego
wartość szacunkowa), dlatego też do postępowania takiego stosuje się przepisy
wynikające z ponownego oszacowania wartości zamówienia.”
Zamawiający
powinien przyjąć wartość nierozstrzygniętych części.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz