Kryterium jakości
Poniżej zamieściłam przykładowe sposoby zastosowania kryterium jakości
przy postępowaniach, których przedmiotem jest wiele usług, dostaw a także robót
budowlanych – wybierzcie odpowiednie. Powodzenia!
Kryterium jakości 40 %
1%=1 pkt
Podkryterium
|
Waga (%)
|
Obsługa klienta (helpdesk)
|
5
|
Możliwość zastąpienia kluczowego personelu
(choroba etc.)
|
10
|
Kontrola jakości/zapewnienie jakości (plan,
zasady)
|
10
|
Czas reakcji na zgłoszenie (podjęcie działań)
|
5
|
Organizacja zespołu
|
10
|
Opis sposobu oceny ofert na podstawie wskazanego podkryterium:
1) W
ramach podkryterium „organizacja zespołu” punkty przyznawane są w skali od 0 do
10.
Przez pojęcie „organizacja zespołu” Zamawiający
rozumie propozycję Wykonawcy dotyczącą podziału ról między poszczególnymi
członkami zespołu, czytelne wskazanie odpowiedzialności członków zespołu,
sprawny przepływ informacji oraz wskazanie osoby koordynującej prace
pozostałych członków zespołu tj. lidera zespołu.
·
Jeżeli oferta Wykonawcy w stopniu dobrym gwarantuje zapewnienie organizacji
zespołu, otrzymuje 10 % (pkt)
·
Jeżeli oferta Wykonawcy w stopniu dostatecznym gwarantuje zapewnienie
organizacji zespołu, otrzymuje 5 % (pkt)
·
Jeżeli oferta Wykonawcy w stopniu niedostatecznym gwarantuje zapewnienie
organizacji zespołu, otrzymuje 0 % (pkt)
2) W
ramach podkryterium „możliwość zastąpienia kluczowego personelu” punkty przyznawane
są w skali od 1 do 10.
Poprzez pojęcie „możliwość zastąpienia kluczowego
personelu”, Zamawiający rozumie propozycję Wykonawcy dotyczącą liczby
dodatkowych osób spełniających minimalne wymagania w zakresie kwalifikacji i
doświadczenia, określone w pkt ….SIWZ, mogące zastąpić członków zespołu.
·
Jeżeli Wykonawca zaproponował 3 osoby
spełniające ww. kryteria, otrzymuje 10 % (pkt)
·
Jeżeli Wykonawca zaproponował 2 osoby
spełniające ww. kryteria, otrzymuje 5 % (pkt)
·
Jeżeli Wykonawca zaproponował 1 osobę
spełniającą ww. kryteria, otrzymuje 3 % (pkt)
· Jeżeli Wykonawca nie zaproponował osób
spełniających ww. kryteria, otrzymuje 0 % (pkt)
3) W
ramach podkryterium „kontrola jakości/zapewnienie jakości” punkty przyznawane
są w skali od 0 do 10.
Poprzez pojęcie „kontroli jakości/zapewnienie jakości” Zamawiający
rozumie propozycję Wykonawcy dotyczącą samokontroli oferowanych dostaw/usług/robót
budowlanych poprzez m.in. sprawdzanie, mierzenie, testowanie pod kątem
zgodności z finalnymi oczekiwaniami Zamawiającego, przedstawianie
alternatywnych rozwiązań. W celu dokonania samokontroli Wykonawca może zaoferować
w szczególności – regularne audity, inspekcje i przeglądy, których efektem
będzie sprawozdanie i wskazanie
możliwości zastosowania rozwiązań alternatywnych, które zapewnią jakość w
sposób ciągły. Wykonawca deklaruje kontrolę jakości/zapewnienie jakości w
terminie ……… (gwarancji/ w terminie 1 roku od podpisania umowy).
·
Jeżeli oferta Wykonawcy w stopniu dobrym gwarantuje zapewnienie kontroli
jakości/zapewnienia jakości, otrzymuje 10 % (pkt)
· Jeżeli oferta Wykonawcy w stopniu dostatecznym gwarantuje zapewnienie
kontroli jakości/zapewnienia jakości, otrzymuje 5 % (pkt)
· Jeżeli oferta Wykonawcy w stopniu niedostatecznym gwarantuje zapewnienie
kontroli jakości/zapewnienia jakości, otrzymuje 0 % (pkt)
4) W
ramach podkryterium „Obsługa klienta (helpdesk)” punkty przyznawane są w skali
od 0 do 5.
Poprzez pojęcie „Obsługa klienta (helpdesk)”
Zamawiający rozumie zapewnienie kontaktu z osobami odpowiedzialnymi za
przyjmowanie zgłoszeń oraz kontrolę nad postępowaniem w sprawie zgłoszenia
(24h/dobę, 7 dni w tygodniu).
·
Jeżeli Wykonawca zapewni „obsługę klienta
(helpdesk), otrzymuje 5 % (pkt)
·
Jeżeli Wykonawca nie zapewni „obsługi klienta
(helpdesk), otrzymuje 0 % (pkt)
5) W
ramach podkryterium „Czas reakcji na zgłoszenie (podjęcie działań)” punkty
przyznawane są w skali od 0 do 5.
Poprzez „czas reakcji na zgłoszenie” Zamawiający rozumie moment podjęcia
stosownych działań zmierzających do wypracowania rozwiązania problemu
wynikającego ze zgłoszenia Zamawiającego.
·
Jeżeli Wykonawca zagwarantuje czas reakcji na
zgłoszenie (podjęcie działania) wynoszący do 24 h od przyjęcia zgłoszenia,
otrzymuje 5 % (pkt)
·
Jeżeli Wykonawca zagwarantuje czas reakcji na
zgłoszenie (podjęcie działania) wynoszący do 48 h od przyjęcia zgłoszenia,
otrzymuje 3 % (pkt)
·
Jeżeli Wykonawca zagwarantuje czas reakcji na
zgłoszenie (podjęcie działania) wynoszący 72 h od przyjęcia zgłoszenia,
otrzymuje 0 % (pkt)
Parametr wymagany, nie punktowany
dodatkowo to 72 h – parametr wskazany w opisie przedmiotu zamówienia
Punkty w
ramach każdego podkryterium zostaną przyznane przez każdego członka Komisji
Przetargowej. Ostateczną liczbą punktów jaką oferta uzyskała w ramach
poszczególnych podkryteriów jest średnia arytmetyczna przyznanych ocen przez
członków Komisji Przetargowej.
Kryteria niemierzalne, kontrola
jakości/zapewnienie jakości oraz organizacja zespołu, pozostają w pewien sposób
poddane subiektywnej ocenie członków Komisji Przetargowej. Czy takie działanie
jest uprawnione? Oczywiście, tak. O jednym jednak należy pamiętać – każde
pojęcie powinno być w sposób szczegółowy opisane przez Zamawiającego.
Zamawiający powinien ponadto jak najdokładniej określić czym będzie się kierował
przy przyznawaniu punktów.
Zgodnie z wyrokiem
KIO z dnia 30 stycznia 2014 r., o sygnaturze KIO 36/14 „Obok kryteriów wymiernych
oceny ofert jak np. cena, okres gwarancji, ilość zużywanej energii, w ramach
których mają zastosowanie wyłącznie formuły matematyczne -
istnieją kryteria niewymierne stosowane zazwyczaj przy tzw.
zamówieniach intelektualnych, jak np. właściwości estetyczne, właściwości
funkcjonalne. (…) Na
potrzeby kryteriów niewymiernych zamawiający dokonuje kwantyfikacji
polegającej na stopniowaniu zakresu spełnienia przez ofertę preferencji
zamawiającego wyrażonej w postaci danego kryterium. W tej sytuacji każdy
ze stopni w ramach kryterium (lub podkryterium) należy opisać za
pomocą wyrazów wartościujących i nadać mu określoną wartość punktową.
Podkryteria, zawężając merytoryczny zakres oceny w ramach poszczególnych
kryteriów, ułatwiają ocenę i dają szansę na jej większe zobiektywizowanie.
(…) W przypadku kryteriów niewymiernych, jeżeli ocenę punktową
wykonują poszczególni członkowie komisji przetargowej, za każde podkryterium a
następnie kryterium oceny ofert przyznawane są punkty poprzez
wyliczenie średniej arytmetycznej z punktów wszystkich członków komisji
przetargowej w ramach danego podkryterium, a
następnie kryterium oceny ofert. Ocena oferty także w przypadku
takich kryteriów dokonywana jest poprzez przemnożenie uzyskanej przez
ofertę liczby punktów przez wagę przypisaną podkryterium
lub kryterium oceny ofert z zastosowaniem reguły matematycznej. (…)
Nie można zamawiającemu odmówić prawa do oceny zaoferowanej koncepcji realizacji
usługi, a jednocześnie brak jest możliwości sformułowania kryteriów tej
oceny za pomocą wzorów matematycznych czy wartości procentowych. Ocenie będzie
bowiem podlegał pomysł, sposób wykonania usługi, który każdy z wykonawców
ustala we własnym zakresie i z uwzględnieniem stosowanej technologii czy
wykorzystywanych rozwiązań. Nie są to rzeczy mierzalne, ale mogą one podlegać
ocenie”.
Zgodnie z wyrokiem KIO z
dnia 16 czerwca 2014 r., o sygnaturze KIO 1150/14 „Kryteria oceny
ofert, to mierniki umożliwiające obiektywne porównanie ofert, jak i
gwarantujące zamawiającemu wybór oferty spełniającej w jak najlepszym stopniu
jego oczekiwania. (…) Kryterium techniczno-jakościowe
jest ze swej istoty kryterium niemierzalnym, z którym związana jest
pewna doza subiektywizmu”.
Zgodnie z wyrokiem KIO z
dnia 22 grudnia 2011 r., o sygnaturze KIO 2653/11 „W przypadku
zastosowania indywidualnego kryterium oceny ofert, zamawiający
zobowiązany jest do opisu sposobu oceny
ofert, w taki sposób, aby ograniczyć element subiektywnej oceny do niezbędnego
minimum oraz zapewnić możliwość oceny ofert złożonych w postępowaniu, w
oparciu o ustalone przez siebie mierniki oceny. W tym celu zamawiający winien
podać swoje preferencje i określić
wskazówki, jakimi będzie się kierował przyznając punkty poszczególnym ofertom”.
Ograniczamy zatem możliwość
dokonania subiektywnej oceny do minimum, poprzez wskazanie mierników,
wytycznych, preferencji i do dziełaJ
Skoro już wiemy, że możemy
stosować kryteria niemierzalne (niewymierne) to czas zadać pytanie czy
otrzymanie przez Zamawiającego oferty, która otrzyma w danym kryterium lub
podkryterium 0 % = 0 pkt może skutkować jej odrzuceniem jako niezgodnej ze
Specyfikacją zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2?
Czy zapis o wyżej wskazanej treści należy uznać za ważny i uprawniony? Trudne pytanie….
Odpowiedź jutro! Zapraszam!
zgrany zespół ma duże znaczenie
OdpowiedzUsuńoczywiście że tak, treść należy uznać na ważną
Ciekawe zestawienie. Na ty przykładzie można wyciągnąć wiele wniosków.
OdpowiedzUsuńObsługa klienta w dzisiejszych czasach jest najważniejsza. Polecam zapoznać się z
sap ams, wdrożenie zintegrowanego systemu ERP, jakim jest SAP to często długi i pracochłonny proces. O jakości codziennego, prawidłowego działania systemu informatycznego decyduje właściwa implementacja obejmująca wszystkie wymagane funkcjonalności oraz bieżąca opieka serwisowa, która pozwala szybko usunąć nieprzewidziane problemy.