Nadzór autorski a prawo zamówień publicznych
Do pełnienia nadzoru autorskiego, twórca projektu budowlano-architektonicznego zobowiązany jest na podstawie przepisów Prawa budowlanego. Od kogo zależy realizacja tego obowiązku? Czy twórca projektu ma prawo do pełnienia nadzoru autorskiego? Jakie postanowienia odnośnie nadzoru autorskiego powinny znaleźć się w umowie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie projektu? Czy osoba trzecia może sprawować nadzór autorski w miejsce twórcy projektu? W jakim trybie zamówienie na nadzór autorski powinno zostać udzielone? Po odpowiedzi na wyżej wskazane pytania dochodzimy do ciekawych wniosków.
Jak już niejednokrotnie uczulałam, przedmiot
zamówienia musi zostać opisany w sposób jasny i precyzyjny dla każdego
podmiotu, który potencjalnie może być zainteresowany udzieleniem zamówienia.
Czynność opisania przedmiotu jest niezwykle ważna dla Zamawiającego. Staranny i
precyzyjny, a także przemyślany opis chroni interesy Zamawiającego. Wykonawca
jest zobowiązany do realizacji zadań będących przedmiotem zamówienia tj.
wskazanych i opisanych w SIWZ, dlatego też wszystkie wymagania Zamawiającego
muszą znaleźć odzwierciedlenie w tym dokumencie. Innymi słowy, tylko wymagania
określone w SIWZ będą wiążące dla Wykonawcy, który właśnie na podstawie
postanowień zawartych w SIWZ, kalkuluje cenę oferty.
Obowiązki
projektanta projektu architektoniczno-budowlanego
Obowiązki projektanta zostały uregulowane w art. 20
ustawy Prawo Budowlane, zgodnie z którym:
Art. 20. 1. Do podstawowych obowiązków
projektanta należy:
1) opracowanie
projektu budowlanego w sposób zgodny z ustaleniami określonymi w
decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy
z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 i 238), lub w
pozwoleniu, o którym mowa w art. 23 i 23a ustawy z dnia 21 marca
1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej
(Dz. U. z 2013 r. poz. 934 i 1014), wymaganiami
ustawy, przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej;
1a) zapewnienie, w razie potrzeby,
udziału w opracowaniu projektu osób posiadających uprawnienia budowlane do
projektowania w odpowiedniej specjalności oraz wzajemne skoordynowanie
techniczne wykonanych przez te osoby opracowań projektowych, zapewniające
uwzględnienie zawartych w przepisach zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
w procesie budowy, z uwzględnieniem specyfiki projektowanego
obiektu budowlanego;
1b) sporządzenie informacji
dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ze względu na specyfikę
projektowanego obiektu budowlanego, uwzględnianej w planie bezpieczeństwa
i ochrony zdrowia;
2) uzyskanie wymaganych
opinii, uzgodnień i sprawdzeń rozwiązań projektowych w zakresie wynikającym
z przepisów;
3) wyjaśnianie wątpliwości
dotyczących projektu i zawartych w nim rozwiązań;
3a) sporządzanie lub uzgadnianie
indywidualnej dokumentacji technicznej, o której mowa w art. 10 ust.
1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz. U. Nr
92, poz. 881, z późn. zm.);
4) sprawowanie nadzoru
autorskiego na żądanie inwestora lub właściwego organu w zakresie:
a) stwierdzania w toku wykonywania
robót budowlanych zgodności realizacji z projektem,
b) uzgadniania możliwości
wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie,
zgłoszonych przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego.
2. Projektant ma obowiązek zapewnić
sprawdzenie projektu architektoniczno-budowlanego pod względem zgodności
z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, przez osobę posiadającą
uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w odpowiedniej
specjalności.
3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 2,
nie dotyczy:
1) zakresu objętego
sprawdzaniem i opiniowaniem na podstawie przepisów szczególnych;
2) projektów
obiektów budowlanych o prostej konstrukcji, jak: budynki mieszkalne
jednorodzinne, niewielkie obiekty gospodarcze, inwentarskie i składowe.
4. Projektant, a także sprawdzający, o
którym mowa w ust. 2, do projektu budowlanego dołącza oświadczenie o
sporządzeniu projektu budowlanego, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej.
Skupmy
się na zobowiązaniu wynikającym z art. 20 ust. 1 pkt 4 cytowanego artykułu.
Projektant jest zobowiązany do sprawowania nadzoru autorskiego.
Obowiązek
ten wynika jednoznacznie z jego roli twórcy projektu. Obowiązek sprawowania
nadzoru autorskiego jest obowiązkiem ustawowym.
Projektant,
jako twórca projektu ma prawo i obowiązek sprawowania nadzoru autorskiego, czy
aby na pewno?
Słów
kilka o prawach autorskich:
Prawa
autorskie dzielimy na autorskie prawo osobiste i na autorskie prawo majątkowe.
Katalog autorskich praw osobistych znajdziemy w art. 16 ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z jego brzmieniem, osobiste prawa
autorskie są nieograniczone w czasie i niezbywalne. Ustawodawca używa dwóch
terminów „zbycie” i zrzeczenie się”. Należy zatem uznać, że inne czynności
prawne np. zobowiązanie się autora do niewykonywania prawa autorskiego
osobistego wobec osoby trzeciej oraz powierzenie osobie trzeciej możliwości
wykonywania określonego prawa osobistego w swoim imieniu przez twórcę utworu,
nie stoją w sprzeczności z ustawą.
Zgodnie z art. 16 pkt 5 ustawy z dnia 4
lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Art. 16. Jeżeli
ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w
czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w
szczególności prawo do:
1) autorstwa
utworu;
2) oznaczenia
utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo;
3) nienaruszalności
treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania;
4) decydowania
o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności;
5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.
Podsumowując:
-
Obowiązek sprawowania nadzoru autorskiego spoczywa na projektancie na podstawie
art. 20 ust. 1 pkt 4 Prawa budowlanego
- Prawo
do sprawowania nadzoru autorskiego projektanta wynika z art. 16 pkt 5 Prawa
autorskiego.
Obowiązek do sprawowania nadzoru autorskiego:
Decyzja o powierzeniu sprawowania nadzoru autorskiego
projektantowi – twórcy projektu, należy do inwestora. W
przypadku powzięcia decyzji przez inwestora o powierzeniu sprawowania nadzoru
autorskiego twórcy projektu, nie może się on uchylić od tego obowiązku. Obowiązek statuuje bowiem ustawa i tylko
inwestor, zgodnie z ustawą, może zwolnić projektanta z tego obowiązku.
Obowiązek sprawowania nadzoru autorskiego przez projektanta może
ponadto wynikać z decyzji właściwego organu. Przesłanką ustanowienia
takiego obowiązku jest wysoki stopień skomplikowania obiektu lub robót
budowlanych, a także ich przewidywalny wpływ na środowisko. Decyzja właściwego
organu dotycząca zobowiązania inwestora do ustanowienia nadzoru autorskiego
znajduje się w pozwoleniu na budowę.
Prawo budowlane - Art. 19. 1. Właściwy
organ może w decyzji o pozwoleniu na budowę nałożyć na inwestora obowiązek
ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego, a także obowiązek zapewnienia
nadzoru autorskiego, w przypadkach uzasadnionych wysokim stopniem
skomplikowania obiektu lub robót budowlanych bądź
przewidywanym wpływem na środowisko.
Projektant jest zobowiązany zatem do sprawowania nadzoru
autorskiego na żądanie inwestora lub właściwego organu i nie ma możliwości
uchylenia się od tego obowiązku bez poniesienia negatywnych konsekwencji.
Prawo budowlane - Art. 95. Odpowiedzialności
zawodowej w budownictwie podlegają osoby wykonujące samodzielne funkcje
techniczne w budownictwie, które:
5) uchylają
się od podjęcia nadzoru autorskiego lub wykonują niedbale obowiązki wynikające
z pełnienia tego nadzoru.
Prawo do sprawowania nadzoru autorskiego:
No i
zaczynają się schodyJ Czy pełnienie nadzoru
autorskiego inwestor może powierzyć innemu podmiotowi posiadającemu stosowne
uprawnienia niżeli twórca projektu?
KIO jak
zawsze niezawodne:
Odpowiedź:
Tak, oczywiście, bez jakichkolwiek wątpliwości:
Zgodnie z
wyrokiem KIO z dnia 7 czerwca 2011 r., o sygnaturze KIO 1103/11
„Sprawowanie nadzoru autorskiego nad utworami
architektonicznymi, stosownie do art. 60 ust. 5 u.p.a.p.p., regulują odrębne
przepisy, tj. przepisy p.b., które jakkolwiek nie ingerują w zakres osobistych
praw autorskich, przewidują
sprawowanie nadzoru autorskiego przez osobę o określonych
uprawnieniach oraz możliwość zmiany osoby projektanta
sprawującego nadzór autorski stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 3
p.b. Regulacja taka wskazuje, przy niezmienności autora projektu, na dopuszczalność
sprawowania nadzoru autorskiego także przez osobę nie będącą
autorem projektu”.
Zgodnie z
wyrokiem KIO z dnia 24 stycznia 2012 r., o sygnaturze KIO 90/12 „P.b. ogranicza nadzór autorski do
sprawowania nadzoru nad robotami budowlanymi, w zakresie zgodności
realizacji z projektem oraz uzgadniania możliwości wprowadzenia rozwiązań
zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie. Powyższe uzasadnia zatem
twierdzenie, iż inwestor może również
powierzyć nadzór innemu projektantowi (…) Biorąc pod uwagę zakres
obowiązków związanych z nadzorem autorskim (art. 20 ust. 1 pkt 4
p.b.) oraz fakt, iż żaden z przepisów p.b. nie nakłada obowiązku
sprawowania nadzoru autorskiego przez autora (twórcę) projektu
(utworu) stwierdzić należy, iż w świetle p.b. okoliczność, kto jest autorem
projektu jest indyferentna (…) Nadzór autorski wykonywany zgodnie z
p.b. przez projektanta, który nie jest jednocześnie autorem projektu, sprowadza
się jedynie do wykonywania czynności, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 4
p.b., zaś w sytuacji, gdy sprawuje go twórca projektu, osobie tej przysługują
jednocześnie uprawnienia wynikające z autorskich praw osobistych.
Ustawodawca dokonał więc wyraźnego podziału uprawnień związanych z
sprawowaniem nadzoru autorskiego w sferze prawa publicznego i
prywatnego (…) Nie sposób zgodzić się, iż dokonywanie czynności, o których mowa
w art. 20 ust. 4 p.b., skutkuje narażeniem wykonawców na odpowiedzialność
odszkodowawczą, a poszczególnych projektantów - na odpowiedzialność
dyscyplinarną. Dopiero uniemożliwienie wykonywania osobistych praw majątkowych
przez autora projektu mogłoby do takiej odpowiedzialności prowadzić, ale nie
jest to materia, która winna znaleźć odzwierciedlenie w treści SIWZ, czy też
ogłoszenia o zamówieniu (…) Brak upoważnienia ze strony wykonawcy dla
zamawiającego, w treści umowy, do
powierzenia nadzoru autorskiego innej osobie niż twórca projektu
nie oznacza zakazu w tym przedmiocie. W tej materii znajdują odpowiednie
zastosowanie przepisy p.b”.
Odpowiedź:
Nie, absolutnie, zdecydowanie nie:
Zgodnie z
wyrokiem KIO z dnia 6 lipca 2012 r., o sygnaturze KIO/KD 57/12 „Art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b p.z.p. zezwala
na udzielenie zamówienia z wolnej ręki, gdy przedmiot zamówienia służy tylko
jednemu podmiotowi, a jego wyłączność podlega ochronie z mocy norm ustawowych.
Ma to miejsce w szczególności w przypadku objęcia ochroną prawno-autorską lub
patentową (…) Nie można się zgodzić z interpretacją przepisu art. 67 ust. 1 pkt
1 lit. b p.z.p., zgodnie z którą istnienie praw wyłącznych chronionych
przepisami prawa nie może wynikać z okoliczności, za które odpowiedzialność
ponosi zamawiający (…) Wywodzenie z przepisu art. 44 ust. 1 pkt 3 p.b., że
ustawodawca expressis verbis dopuścił możliwość
sprawowania nadzoru autorskiego, w zakresie określonym przepisami
p.b., nie tylko przez samego autora dokumentacji projektowej, lecz także przez
inne podmioty posiadające wymagane prawem uprawnienia do sporządzania projektów
należy uznać za błędne (…)
Nadzór autorski i nadzór inwestorski mają różny charakter
prawny, odniesienia i cele. Nadzór autorski ma na celu kontrolę
pod kątem zachowania odautorskiej koncepcji dzieła
architektonicznego. Nadzór inwestorski odnosi się do zgodności
procesu realizacji budowli z założeniem wynikającym z projektu, którego
realizacja stanowi przedmiot świadczenia wykonanego na rzecz inwestora
(zamawiającego). (…) Nadzór autorski, co wynika z samej jego istoty, może
sprawować jedynie autor projektu. Zastosowanie art. 44 ust. 1 pkt 3 p.b. może
odnosić się do sytuacji, w której określony projekt został wykonany przez kilka
podmiotów, którym przysługuje wówczas status współautorów projektu, a następnie
tylko jeden z nich sprawował nadzór autorski nad jego
wykonaniem. W przypadku zmian w tym zakresie zastosowanie właśnie znajduje
przepis art. 44 ust. 1 pkt 3 p.b. (…) Gdy
czynności nadzoru wykonywane są przez inne podmioty posiadające
wymagane prawem uprawnienia do sporządzania projektów, wówczas nie mamy już do
czynienia z wykonywaniem czynności nadzoru autorskiego”.
Reasumując:
jak zawsze Drodzy Zamawiający…wybierzcie sobie sami właściwy tok rozumowania i
miejcie nadzieję, że uda Wam się wybronićJ
Doktryna przyjęła jednak rozwiązanie pierwsze, a
mianowicie…możliwe jest powierzenie sprawowania nadzoru autorskiego przez podmiot
niebędący twórcą projektu.
Jak uregulować kwestię sprawowania nadzoru autorskiego przez osobę
trzecią w umowie?
Wystarczy klauzula dotycząca zobowiązania się twórcy
do niewykonywania autorskich praw osobistych do utworu, a także klauzula
dotycząca upoważnienia osoby trzeciej do ich wykonywania. W konsekwencji
Wykonawca nie zrzeka się osobistych praw autorskich, czy inaczej więzi twórcy z
utworem, a jedynie zrzeka się prawa do ich wykonywania na rzecz osoby trzeciej,
co zgodnie ze stanowiskiem doktryny jest uzasadnione.
Zgodnie z
wyrokiem SA w Warszawie z dnia 14 maja 2007 r., o sygnaturze I ACa 668/06 „Przy zachowaniu zasady niezbywalności
autorskich praw osobistych dopuszczalne jest zrzeczenie się przez twórcę
wykonywania części tych praw na rzecz osób trzecich, w tym przedsiębiorców”.
Nadzór autorski nad projektem regulują odrębne przepisy
Sprawowanie
nadzoru autorskiego nad utworami architektonicznymi i architektoniczno-urbanistycznymi
regulują odrębne przepisy, tj. prawo budowlane.
Prawo autorskie - Art. 60. 5. Sprawowanie
nadzoru autorskiego nad utworami architektonicznymi i
architektoniczno-urbanistycznymi regulują odrębne przepisy.
I tak, można uznać, że:
Wprowadzenie rozwiązań zamiennych w projekcie
architektoniczno-budowlanym może stanowić opracowanie w rozumieniu przepisów
ustawy prawo autorskie i prawa pokrewne. Podmiot wykonujący nadzór
autorski zamiast twórcy projektu, wykonuje tym samym prawa zależne Tak jak samo
wykonanie opracowania nie musi być poparte zgodą twórcy projektu, tak, zgodnie
z art. 2 ust. 2 wskazanej ustawy, rozporządzenie i korzystanie z opracowania
zależne jest od zgody twórcy utworu pierwotnego.
Prawo autorskie - Art. 2. 1. Opracowanie cudzego
utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem
prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.
2. Rozporządzanie
i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu
pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu
pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych spełniających cechy utworu
zezwolenie twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.
Katalog
form opracowania jest katalogiem otwartym, na co bezpośrednio wskazuje zwrot „w
szczególności”. Aby można było mówić o opracowaniu, z dzieła pierwotnego muszą
być zaczerpnięte elementy o charakterze oryginalnym. Opracowanie ma ponadto
charakter twórczy związany z umiejętnym korzystaniem z cudzej własności
intelektualnej.
Dodatkowo:
Prawo budowlane - Art. 46. Jeżeli
umowa nie stanowi inaczej, twórca zachowuje wyłączne prawo zezwalania
na wykonywanie zależnego prawa autorskiego, mimo że
w umowie postanowiono o przeniesieniu całości autorskich praw majątkowych.
Z
powyższego wynika, że istnieje możliwość umownego pozwolenia na wykonywanie
zależnego prawa autorskiego.
Jeżeli jednak takiego postanowienia w umowie o wykonanie projektu
zabrakło, wówczas zastosowanie znajduje art. 49 ust. 2 Prawa autorskiego.
Prawo autorskie - Art. 49. 1. Jeżeli
w umowie nie określono sposobu korzystania z utworu, powinien on być zgodny z
charakterem i przeznaczeniem utworu oraz przyjętymi zwyczajami.
2. Następca
prawny, choćby nabył całość autorskich praw majątkowych, nie
może, bez zgody twórcy, czynić zmian w utworze, chyba że są one spowodowane
oczywistą koniecznością, a twórca nie miałby słusznej podstawy im się
sprzeciwić. Dotyczy to odpowiednio utworów, których czas ochrony autorskich praw majątkowych
upłynął.
Warunkiem koniecznym do wprowadzenia zmian w utworze bez zgody
autora projektu jest:
- ustalenie,
że zmiany te uzasadnione są istnieniem oczywistej konieczności, a twórca
projektu nie miałby słusznej podstawy do ich kwestionowania.
- Posiadanie
przez inwestora autorskich praw majątkowych do projektu.
Zakaz
wprowadzania zmian w utworze przez podmiot inny niż autor nie ma zatem
charakteru bezwzględnego. Wystarczy, że dwie wymienione wyżej przesłanki
zachodzą, a bez wahania możemy powierzyć pełnienie nadzoru autorskiego
podmiotowi niebędącemu twórcą projektu.
W umowie musi znaleźć się regulacja dotycząca majątkowych praw
autorskich, bo:
Prawo autorskie - Art. 17. Jeżeli
ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z
utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do
wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Art. 61. Jeżeli
umowa nie stanowi inaczej, nabycie od twórcy egzemplarza projektu
architektonicznego lub architektoniczno-urbanistycznego obejmuje prawo zastosowania
go tylko do jednej budowy.
Pamiętajmy zatem! Niezależnie od innych zapisów, które mogą
znaleźć się w umowie o wykonanie projektu lub też nie, zapis dotyczący
przeniesienia autorskich praw majątkowych, musi się znaleźć!
Jeżeli zapisy dotyczące przeniesienia autorskich praw majątkowych
w umowie się nie znalazły to….
Będzie
nas to kosztować… Jeżeli autorskie prawa majątkowe nie zostały przeniesione w
drodze umowy na wykonanie projektu, istnieją możliwości renegocjacji umowy z
autorem – tak wskazuje UZP – opinia UZP „Stosowanie
ustawy – Prawo zamówień publicznych do zamówień na pełnienie nadzoru
autorskiego nad realizacją projektu architektoniczno – budowlanego”
Zgodnie z
wyrokiem KIO z dnia 7 kwietnia 2010 r., o sygnaturze KIO/KD 23/10 „Autorskie prawa majątkowe, w odróżnieniu od
praw osobistych, jako prawa zbywalne mogą być przedmiotem obrotu gospodarczego,
a zatem istnieje realna możliwość ich nabycia w drodze umowy przez renegocjacje
umów zawartych z autorem”.
I teraz
mój ulubiony fragment rzeczonej opinii UZP „Co
więcej, możliwości przeprowadzenie zamówienia w trybie konkurencyjnym na
pełnienie nadzoru autorskiego nie wyłącza także uprzedni brak umowy
przenoszącej majątkowe prawa autorskie do utworu na zamawiającego. Jak bowiem zostało to już wyżej
przedstawione, majątkowe prawa autorskie jako prawa zbywalne mogą być
przedmiotem obrotu gospodarczego, a zatem istnieje realna możliwość ich nabycia
w drodze umowy przez renegocjacje umów zawartych z autorem (zob. uchwała
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 stycznia 2010 r., KIO/KD 23/10)”.
Renegocjacje umów w sprawie
zamówienia publicznego? A to bardzo ciekaweJ
Drogi
UZP:
-Jak
renegocjować umowę w sprawie zamówienia publicznego? Czy zmianę w zakresie
przedmiotu zamówienia (przeniesienie praw majątkowych) można uznać za zmianę
nieistotną?
-Czy
renegocjacja umowy z Wykonawcą nie utrudnia uczciwej konkurencji i równego
traktowania Wykonawców? A może inni Wykonawcy też mieli prawo wiedzieć, że
umowa będzie renegocjowana, a jej zakres powiększany.
- I
wreszcie…co jeśli Autor zażyczy sobie powyżej 30 000 Euro? Mam rozumieć,
że zgodnie z wytycznymi stosowania art. 67 ust.1 pkt 1 lit. b) – wytycznymi
UZP, Zamawiający nie będzie mógł udzielić zamówienia z wolnej ręki, gdyż jedną
z przyczyn konieczności ochrony praw chronionych będzie nie uregulowanie
kwestii majątkowych praw autorskich w umowie o wykonanie projektu? è tak czy
inaczej wartość przeniesienia praw autorskich majątkowych = wartości całości
zadania tj. projektu wraz z prawami autorskimi, będzie większa iż 30 000 Euro,
ale gdyby autor zażyczył sobie małą sumę wówczas znalazłby zastosowanie art. 6a
ustawy Pzp, to tak na marginesie.
Koszmar!
Co zatem
jeśli nie uwzględnimy w OPZ na wykonanie projektu przeniesienia autorskich praw
majątkowych? W skrócie…możemy projekt wyrzucić do kosza bo ani nie wolno nam
renegocjować umowy ( i jest to prawda obiektywna), ani nie możemy udzielić
zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b)
Jak udzielić zamówienia na nadzór autorski
Wiemy już, że:
- Projektant jest
zobowiązany do pełnienia nadzoru autorskiego na żądanie inwestora lub
właściwego organu,
- Prawo
projektanta do pełnienia nadzoru autorskiego jest ograniczone i zależne od
woli Zamawiającego
O wszystkim decyduje zatem
Zamawiający! Zarówno prawo jak i obowiązek pełnienia nadzoru autorskiego przez
twórcę projektu zależy od Zamawiającego: Zamawiający może:
- Uwzględnić
obowiązek pełnienia nadzoru autorskiego w postępowaniu na wykonanie
projektu architektoniczno –budowlanego – rozwiązanie propagowane przez
UZP!
W takim
przypadku Zamawiający musi się liczyć z tym, że Wykonawca kalkulując cenę
doliczy sobie koszt ewentualnego nadzoru autorskiego.
W takim
przypadku:
Zamawiający
szacuje wartość zamówienia z uwzględnieniem kosztów nadzoru autorskiego
Zamawiający
opisując przedmiot zamówienia określa zasady i warunki pełnienia nadzoru
autorskiego. Wykonawca nie może mieć bowiem wątpliwości do czego zostaje
zobowiązany gdyż może to wpłynąć na zaoferowaną przez niego cenę.
Może się
okazać, że z różnych przyczyn do realizacji inwestycji budowlanej nie dojdzie,
a koszty na nadzór autorski zostaną już wcześniej poniesione. Czy takie
rozwiązanie w każdym przypadku jest zatem zasadne? Raczej nie.
- Zawrzeć w umowie
klauzulę „Wykonawca zobowiązuje się do niewykonywania osobistych praw
autorskich do utworu oraz upoważnia osobę trzecią do ich wykonywania”.
Zamawiający
może powierzyć wykonanie nadzoru autorskiego innej osobie. Problem jednak jest
następujący: czy wartością zamówienia na pełnienie nadzoru autorskiego jest
wartość tylko nadzoru czy wartość nadzoru zsumowana z wartością projektu.
Zgodnie ze stanowiskiem UZP „Sprawowanie nadzoru autorskiego oraz
opracowanie projektu z uwagi na integralny związek powinno stanowić jeden
przedmiot zamówienia publicznego” – ich wartość powinna zatem podlegać łącznemu
sumowaniu. Jeżeli tak to należy pamiętać, że Zamawiający jest zobowiązany do
stosowania procedury właściwej dla całości przedmiotu zamówienia nawet jeśli
przeprowadza postępowanie z podziałem na części. Rozwiązanie zatem bezcelowe i
problematyczne z punktu widzenia Zamawiającego (chyba, że zastosujemy art. 6a
ustawy Pzp???).
Zamawiający
korzystając z tego rozwiązania będzie zobowiązany do przeprowadzenia
postępowania w trybie konkurencyjnym. Jeśli dorzucimy to, że procedura powinna
być właściwa dla całości zamówienia na projekt i nadzór, wówczas może się
okazać, że kosztować nas to będzie dużo czasu i energii.
- Nie uwzględnić
obowiązku pełnienia nadzoru autorskiego w postępowaniu, a jedynie określić
wartość ewentualnego nadzoru autorskiego – dla mnie rozwiązanie
zdecydowanie najlepsze, ale niestety może powodować kłopoty dla
Zamawiającego!
Obowiązek
pełnienia nadzoru autorskiego przez projektanta wynika wprost z ustawy Prawo
budowlane tak więc wystarczy określenie wartości. Najbardziej racjonalnym
wydaje się określenie wartości nadzoru autorskiego jako procent od wartości
projektu architektoniczno – budowlanego, np. 20 %.
Rozwiązanie
to jest moim zdaniem najbardziej korzystne dla Zamawiającego. Jeśli zajdzie potrzeba
ustanowienia nadzoru autorskiego, wówczas Zamawiający zawrze umowę z
projektantem, a wartość umowy będzie wynikała wprost z zapisów SIWZ. Jeżeli
natomiast nie zajdzie potrzeba sprawowania nadzoru autorskiego, wówczas
Zamawiający nie poniesie żadnych kosztów.
Niestety,
w świetle opinii UZP „Stosowanie ustawy
– Prawo zamówień publicznych do zamówień na pełnienie nadzoru autorskiego nad
realizacją projektu architektoniczno – budowlanego”, nieuwzględnienie w OPZ
sprawowania nadzoru autorskiego w ramach postępowania na wykonanie dokumentacji
projektowej, nie upoważnia Zamawiającego do udzielenia zamówienia na owy nadzór
w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b).
Zdaniem UZP opisana sytuacja nie powoduje ziszczenia przesłanki "przyczyn
związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów",
a ochrona praw wyłącznych ma charakter wtórny wobec wcześniej udzielonego
zamówienia na prace projektowe. UZP ponadto przy negowaniu możliwości
udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki posługuje się brzmieniem art. 7
ust. 1 i 29 ust. 1 ustawy Pzp.
Stanowiska
tego zupełnie nie rozumiem w odniesieniu do wskazanego wyżej przykładu –
dlaczego informacja o ewentualnym nadzorze autorskim miałaby godzić w uczciwą konkurencję?
Z
powyższego wynika, że celowe działanie Zamawiającego polegające na
nieumieszczeniu w OPZ wymogu dotyczącego pełnienia nadzoru autorskiego i
ewentualne jego dopuszczenie w przyszłości za ustalony procent wartości
projektu, choć zmierza do efektywnego wydawania pieniędzy, inaczej, do
niewydawania ich wtedy gdy nie trzeba, nie znajduje uzasadnienia w prawie.
UZP
podnosi ponadto, że tryb zamówienia z wolnej ręki stanowi wyjątek wobec zasady
prymatu trybów konkurencyjnych, a tym samym, że przesłanki jego zastosowania
powinny być interpretowane w sposób ścisły. Zgodnie z powyższym zastosowanie
art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) powinno być uzależnione od tego czy konieczność
ochrony praw wyłącznych stanowi jedyną przyczynę takiej potrzeby. Przyczyny nie
mogą bowiem stanowić inne okoliczności np. brak staranności Zamawiającego przy
formułowaniu zapisów OPZ.
Jak widać, i w tej kwestii różne są opinie
Zgodnie z
wyrokiem KIO z dnia 6 lipca 2012 r., o sygnaturze KIO/KD 57/12 „Art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b p.z.p. zezwala
na udzielenie zamówienia z wolnej ręki, gdy przedmiot zamówienia służy tylko
jednemu podmiotowi, a jego wyłączność podlega ochronie z mocy norm ustawowych.
Ma to miejsce w szczególności w przypadku objęcia ochroną prawno-autorską lub
patentową (…) Nie można się zgodzić z interpretacją przepisu art. 67 ust. 1 pkt
1 lit. b p.z.p., zgodnie z którą istnienie praw wyłącznych chronionych
przepisami prawa nie może wynikać z okoliczności, za które odpowiedzialność
ponosi zamawiający (…)”.
Fakt jest
faktem – po raz kolejny UZP lub KIO zmusza Zamawiających do postępowania nie
wedle własnego toku rozumowania i zgodnie z dobrą wolą, lecz zgodnie z zasadą
„Nie moja kasa, po co ryzykować?”
Do udzielenia zamówienia publicznego na nadzór autorski w trybie
konkurencyjnym, jest zatem niezbędne przeniesienie autorskich praw majątkowych
na Zamawiającego. Niezależnie natomiast od regulacji umownych w zakresie
możliwości wykonywania zależnego prawa autorskiego, należy uznać, że
wprowadzanie rozwiązań zamiennych w czasie realizacji inwestycji budowlanej
może zostać dokonane przez podmiot niebędący autorem projektu w formie
opracowania, zgodnie z art. 49 ust. 2 ustawy Prawo budowlane.
Bardzo ciekawe...
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńCenne informacje. Wszystko co warto wiedzieć na ten temat w jednym miejscu. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńjakby autor siedział w mojej głowie....
OdpowiedzUsuńTo kompleksowe opracowanie, ale .... Ale trochę brak konsekwencji a może praktyki..? Dlaczego bowiem autorka neguje pomysł "Uwzględnić obowiązek pełnienia nadzoru autorskiego w postępowaniu na wykonanie projektu architektoniczno –budowlanego – rozwiązanie propagowane przez UZP! " Przecież wystarczy w SWZ określić nadzór autorski jako prawo opcji albo wskazać możliwość rezygnacji w ramach umowy z pełnienia nadzoru np. po upływie 3 lat od uzyskania pozwolenia na budowę i nie rozpoczęcia prac budowlanych w tym terminie, tu z wyjątkami i.....??? Zakres zamówienia jest prawidłowo opisany, kasa nie przepada w przypadku nieywkonania nadzoru. W czym probem. Oczywiście oddzielną srpawą jest zapewnienie sobie odpowiednich praw do ewentualnego powierzenia innej osobie praw do pełnienia czynnosci takich jak przewidziano do nadzoru autoreskiego. Wtedy zadbamy również o nadzwyczajne okoliczności jak np. śmierć autora lub brak możliwości pełnienia tej funkcji z przyczyn obiektywnych.
OdpowiedzUsuńFajny wpis - przyznam, że bardzo rozbudowany. Ostatnio właśnie szukałem czegoś na temat nadzoru autorskiego w odniesieniu do zamówień publicznych.
OdpowiedzUsuń