Brak tytułu
Usługi pocztowe
Poczta Polska już nie jest monopolistom na rynku usług
pocztowych – do tego faktu Zamawiający już zdążyli dojrzeć, zatem naturalną i
powszechną praktyką jest udzielanie zamówień na usługi pocztowe w trybie
konkurencyjnym – głównie w jednym z trybów podstawowych – przetarg
nieograniczony i przetarg ograniczony.
Przeanalizowałam wiele dokumentacji dotyczących tego rodzaju
zamówień i doszłam do następujących wniosków:
1) Zamawiający nie mają problemów z określaniem warunków
udziału w postępowaniu
2) Zamawiający mają potężny problem w kreowaniu kryteriów
wyboru oferty najkorzystniejszej
Słów kilka o warunkach udziału w postępowaniu:
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy Pzp, Zamawiający może określić
warunki udziału w postępowaniu dotyczące:
1) posiadania uprawnień do wykonywania
określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają
obowiązek ich posiadania;
2) posiadania wiedzy i doświadczenia;
3) dysponowania odpowiednim potencjałem
technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;
4) sytuacji ekonomicznej i finansowej.
Oto przykłady w jaki sposób Zamawiający może oceniać spełnienie
warunków z pkt 1 i 2:
Warunek posiadania uprawnień do wykonywania określonej
działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania;
Wykonawca jest zobowiązany udowodnić, że posiada zezwolenie na
wykonywania działalności pocztowej na podstawie aktualnego wpisu do rejestru
operatorów pocztowych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji
Elektronicznej zgodnie z ustawą z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1529), w zakresie objętym przedmiotem zamówienia.
Ocena spełnienia warunku dotyczącego posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności
nastąpi na podstawie załączonych przez Wykonawcę do oferty niżej wymienionych
dokumentów i oświadczeń:
· Dokument potwierdzający wpis do rejestru operatorów
pocztowych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
zgodnie z ustawą z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1529), w zakresie objętym przedmiotem zamówienia;
· Oświadczenie o spełnianiu warunków dotyczących udziału w
przedmiotowym postępowaniu o zakresie zgodnym z art. 22 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych – propozycję stanowi załącznik nr ….. do SIWZ.
Warunek posiadania wiedzy i doświadczenia
Zamawiający wymaga, aby Wykonawca wykazał, że w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeśli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, należycie wykonał, a w
przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również należycie wykonuje, co
najmniej ……. zamówienia polegające na świadczeniu usług pocztowych i
kurierskich w obrocie krajowym i zagranicznym w okresie co najmniej ….. miesięcy,
o wartości co najmniej ……… złotych z podatkiem VAT każda, oraz załączył
dowody, że usługi te zostały wykonane należycie lub są wykonywane należycie.
Ocena spełniania warunku dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia nastąpi na podstawie załączonych
przez Wykonawcę do oferty niżej wymienionych dokumentów:
· Oświadczenie o spełnianiu warunków dotyczących udziału w
przedmiotowym postępowaniu o zakresie zgodnym z art. 22 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych – propozycję stanowi załącznik nr …. do SIWZ;
· Wykaz należycie wykonanych, a w przypadku świadczeń
okresowych lub ciągłych również należycie wykonywanych zamówień polegających na
świadczeniu usług pocztowych i kurierskich w obrocie krajowym i zagranicznym w
okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeśli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi te zostały
wykonane lub są wykonywane.
· Dowody potwierdzające, że zamówienia ujęte w wykazie, o którym
mowa w pkt. 2 powyżej zostały wykonane lub są wykonywane należycie.
Dowodami są:
· poświadczenie od podmiotów, na rzecz których usługi
zostały wykonane, z tym, że w odniesieniu do nadal wykonywanych usług
okresowych lub ciągłych poświadczenie powinno być wydane nie wcześniej niż na 3
miesiące przed upływem terminu składania ofert w niniejszym postępowaniu,
· oświadczenie Wykonawcy – jeżeli z uzasadnionych przyczyn o
obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie uzyskać poświadczenia, o
którym mowa powyżej.
Zamawiający załącza do SIWZ wzór wykazu usług.
Zamawiający często rezygnują z konkretyzowania warunków z pkt. 3
i 4, a zatem nie będą one stanowiły przedmiotu dalszych rozważań.
Przechodząc do problematyki kryteriów wyboru najkorzystniejszej
oferty, należy odpowiedzieć na następujące pytania:
1. Czy Zamawiający może dokonać wyboru oferty
najkorzystniejszej wyłącznie w oparciu o kryterium ceny?
2. Jakie kryteria może Zamawiający zastosować do wyboru
oferty najkorzystniejszej?
Zgodnie z art. 91 ust. 2a, Zamawiający może dokonać wyboru
oferty najkorzystniejszej wyłącznie w oparciu o kryterium ceny jeżeli zostały
spełnione ustawowe przesłanki określone w ww. artykule.
Art. 91. 2a. Kryterium ceny może być
zastosowane jako jedyne kryterium oceny ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest
powszechnie dostępny oraz ma ustalone
standardy jakościowe, z zastrzeżeniem art. 76 ust. 2, a w przypadku
zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, jeżeli dodatkowo
wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały
uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie
korzystania z przedmiotu zamówienia.
A zatem:
-Przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny
-Przedmiot zamówienia ma ustalone standardy jakościowe
-Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2
(jednostki sektora finansów publicznych oraz inne niżeli jednostki sektora
finansów publicznych, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające
osobowości prawnej), wykaże w załączniku do protokołu postępowania, w jaki
sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w
całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia
Ażeby nie powielać takich samych treści na blogu, w celu
zapoznania się z interpretacją pojęć powszechnej dostępności oraz ustalonych
standardów jakościowych, zapraszam tutaj.
Dodatkowo, należy podkreślić iż usługą dostępną o ustalonych
standardach jakościowych nie może być usługa, do której wykonywania, niezbędne
jest posiadanie szczególnych kwalifikacji (w tym obowiązek uzyskania koncesji,
licencji, zezwolenia, wpisu etc.)
Poniżej cytowany wyrok wprawdzie dotyczy przesłanek zastosowania
trybu zapytania o cenę, jednakże z uwagi na tożsamość przesłanek zastosowania
ww. trybu oraz możliwości dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej wyłącznie
w oparciu o kryterium ceny, uznałam, że jest on wart zacytowania.
Zgodnie z uchwałą KIO z
dnia 9 kwietnia 2014 r., o sygnaturze KIO/KD 26/14 „Jak wynika z literalnego brzmienia przepisu art. 5 p.z.p.
powołana regulacja nie daje zamawiającemu prawa do odstąpienia od ustawowych
przesłanek zastosowania trybu zapytania o cenę. Wszczynając postępowanie w tym
trybie zamawiający obowiązany jest do wykazania przesłanek z art. 70 p.z.p.
(…) Tryb zapytania o cenę nie może być bowiem stosowany do
zamawiania usług nietypowych, wymagających szczególnych kwalifikacji bądź
indywidualnego zastosowania, a do takich usług zalicza się właśnie usługi
ochroniarskie. Usługa ochrony osób i mienia należy do kategorii usług, do
których wykonania niezbędne jest posiadanie przez wykonawców odpowiednich
kwalifikacji, w tym w szczególności dysponowanie doświadczonym i
wykwalifikowanym personelem zdolnym do wykonania zamówienia”.
Wykonawca świadczący usługi pocztowe jest zwykle zobowiązany posiadać
stosowne zezwolenie na podstawie aktualnego wpisu do rejestru operatorów
pocztowych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej zgodnie
z ustawą z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2012 r. poz.
1529). Wymóg ten eliminuje usługę pocztową z kręgu usług, które mogą być
oceniane wyłącznie w oparciu o kryterium ceny.
Wniosek: Zamawiający, udzielając zamówienia, których przedmiotem
są usługi pocztowe, jest zobowiązany do wskazania również innych niż cena
kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej.
Jakimi kryteriami może się zatem posłużyć Zamawiający?
Oczywistym jest, że standardowe niejako kryteria tj. termin
realizacji, warunki serwisu gwarancji, okres rękojmi, nie mogą mieć
zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Poniżej przedstawione zostaną przykładowe kryteria, z których
może korzystać Zamawiający:
Kryterium
|
Znaczenie (waga) w %
|
Cena
|
|
Posiadanie systemu umożliwiającego śledzenie za pośrednictwem
strony www przesyłek pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym
|
|
Termin doręczenia przesyłek poleconych (Gabaryt …) nie
będących przesyłkami najszybszej kategorii w obszarze miejscowym
|
|
Termin doręczenia przesyłek poleconych (Gabaryt …) nie
będących przesyłkami najszybszej kategorii w obszarze zamiejscowym
|
|
Samodzielny odbiór przesyłek z siedziby Zamawiającego przez
Wykonawcę w dni robocze w godzinie ustalonej z Zamawiającym
|
|
Punkt odbioru przesyłek 24h/7 w miejscowości właściwej dla
siedziby Zamawiającego
|
|
Ilość punktów odbioru przesyłek w kraju
|
Sposób oceny:
Cena:
Zamawiający bierze pod uwagę cenę brutto.
Cena będzie oceniana metodą punktową wg wzoru:
Cena najkorzystniejsza ze
wszystkich ofert x 100 pkt x Znaczenie kryterium ….%
Cena oferty badanej
Wykonawca podaje cenę za realizację zamówienia w formularzu ofertowym
( załącznik nr …. do niniejszej specyfikacji).
Możliwość śledzenia przesyłek na stronie www.
Podkryterium
|
Znaczenie (%)
|
Wykonawca umożliwia monitorowanie przesyłek za pośrednictwem
strony www w obrocie krajowym
|
|
Wykonawca umożliwia monitorowanie przesyłek za pośrednictwem
strony www w obrocie zagranicznym
|
|
Razem
|
Punkty podlegają sumowaniu.
Oferta może otrzymać maksymalnie ….pkt ( 1%=1pkt ) w zakresie
ww. kryterium.
Jeżeli Wykonawca nie deklaruje możliwości śledzenia przesyłek za
pomocą strony www. , wówczas jego oferta nie uzyska dodatkowych punktów w
zakresie ww. kryterium.
Ważne!
Wszelkie zapisy dotyczące
możliwości odrzucenia oferty Wykonawcy jako niezgodnej z SIWZ w przypadku
jeżeli oferta nie uzyska min…. Pkt w zakresie ww. kryterium, są nieuprawnione.
Termin doręczenia przesyłek:
I tu Zamawiający ma pełne pole do popisuJ Sprawa jednak nie jest prosta, i jeżeli Zamawiający
chciałby skorzystać z tego typu kryterium, musi je należycie przemyśleć, tak
ażeby nie pozostało ono wyłącznie pustą deklaracją Wykonawcy , niemożliwą do dotrzymania!
Zamawiający może określić własną kategorię przesyłek
„szczególnie dla niego ważnych”, określić w OPZ maksymalny czas na ich
doręczenie, a w zakresie oceny ofert, może dodatkowo punktować odpowiednie
skrócenie tego msksymalnego czasu.
Powiedźmy, że Zamawiający wskazał, że przesyłka będzie doręczana
w czasie maksymalnie 24 h od momentu przekazania jej Wykonawcy przez
Zamawiającego.
Jeżeli Zamawiający przekazał przesyłkę w godzinach 8-12, wówczas
może punktować dodatkowo deklarację dostarczenia przesyłki miejscowej w tym
samym dniu.
Jeżeli Zamawiający przekazał przesyłkę w godzinach 12-16,
wówczas może punktować dodatkowo deklarację dostarczenia przesyłki w następnym
dniu roboczym w godzinach 8-10.
Jeżeli Zamawiający postanowi skorzystać z ww. rozwiązania,
wówczas musi pamiętać:
- o określeniu pewnego minimum, który Wykonawca jest zobowiązany
zagwarantować, ażeby oferowana przez niego usługa odpowiadała wymaganiom
określonym w SIWZ, np. maksymalny czas dostarczenia przesyłki to 24h, o ile
termin jest możliwy tj. jest to dzień roboczy).
- o określeniu jaki obszar objęty będzie priorytetowym czasem
dostarczenia przesyłki (miejscowy, zamiejscowy). Warto również wskazać, co
Zamawiający rozumie poprzez termin obszar miejscowy lub zamiejscowy.
- Termin musi być realny tj. jeśli Zamawiający określił minimum
na poziomie 24 h czy inaczej jednego dnia roboczego, wówczas może dodatkowo
premiować czas krótszy o ile jest on realny np. z uwagi na godziny pracy innych
instytucji. Warto zatem wskazać, że chodzi o przesyłki dostarczone Wykonawcy do
określonej godziny w danym dniu np. godzina 12.
Jasne i precyzyjne określenie warunków oceny w ww. kryterium
może prowadzić do wielu trudności, a zatem zalecam jego stosowanie wyłącznie do
przesyłek, których maksymalny czas dostarczenia wynosi minimum 48 h – skrócenie
tego czasu do 24h jest realne i nie budzi wątpliwości, lub do przesyłek
kurierskich.
Samodzielny odbiór przesyłek przez Wykonawcę z siedziby
Zamawiającego.
Kryterium
|
|
Samodzielny odbiór przesyłek z siedziby Zamawiającego w dni
robocze. Wykonawca odbierze przesyłki jednorazowo w godzinach ustalonych z
Zamawiającym np. 14-15.
|
Warto wskazać godziny popołudniowe, gdyż wówczas poczta jest już
zwykle skompletowana.
W umowie można zastrzec, że Zamawiający zastrzega sobie prawo do
zmiany godziny odbioru przesyłek informując o tym Wykonawcę w dniu odbioru
przesyłek maksymalnie do godziny 11.
Punkt odbioru przesyłek 24h/7 w miejscowości właściwej dla
siedziby Zamawiającego
Można dodatkowo punktować zapewnienie przez Wykonawcę punktu
odbioru przesyłek 24h/7 dni w tygodniu.
Myśl o takim kryterium spowodowana jest kilkuletnią praktyką u
Zamawiającego, który często, w celu dotrzymania terminu na wysłanie pisma etc,
jest zmuszony nadać przesyłkę w godzinach powiedźmy „niestandardowych”.
Ilość punktów odbioru w kraju
Zdecydowanie uzasadnione jest przyznawanie dodatkowych punktów
za posiadanie dużej liczby punktów odbioru przesyłek na terytorium kraju. Takie
rozwiązanie służy zapewnieniu „komfortu” osób, do których przesyłki są
kierowane przez Zamawiającego. Im punktów więcej, tym teoretycznie odbiór
przesyłek jest bardziej komfortowy.
ilość punktów odbioru przesyłek
---------------------------------------------------------------------------------
x znaczenie kryterium w pkt
najwyższa ilość punktów odbioru przesyłek
Dlaczego nie wskazuję jako możliwe kryterium ilości placówek
pocztowych?
A niby czemu miałoby to służyć, jak nie temu ażeby faworyzować
Pocztę Polską, która zdecydowanie posiada największą liczbę placówek pocztowych
w kraju?
Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia zgodnie ze swoimi
UZASADNIONYMI potrzebami, natomiast kryteria wyboru oferty najkorzystniejszej
powinny być podobnie jak warunki udziału w postępowaniu związane z OPZ.
Zamawiający „ ma niewątpliwy interes” w oczekiwaniu, że punkt odbioru przesyłek
lub punkt ich nadania będzie znajdował się blisko siedziby Zamawiającego lub w
razie braku takiej placówki, Wykonawca samodzielnie odbierze przesyłki od
Zamawiającego. Nie ma bowiem powodów by Zamawiający chcąc zachować uczciwą
konkurencję niejako skazywał się na codzienne podróżowanie wiele kilometrów w
celu nadania przesyłek (koszt pracy kierowcy plus oczywiście koszt samego
przejazdu sprawią, że taka usługa będzie zwyczajnie nieopłacalna dla
Zamawiającego). Zamawiający może ponadto oczekiwać, że punkty odbioru przesyłek
będą w bliskiej odległości od adresów odbiorców przesyłek. Jakie jednak ma
znaczenie to czy punktem odbioru przesyłek będzie kiosk czy placówka pocztowa?
W moim odczuciu takie kryteriów prowadziłoby do nieuprawnionego i
nieuzasadnionego faworyzowania POCZTY POLSKIEJ względem IN POST.
Zakazane kryteria:
Usługi transportu poczty należą do usług priorytetowych, zgodnie
z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie
wykazu usług o charakterze priorytetowym i nie priorytetowym (Dz. U. z 2010r.,
Nr 12, Poz. 68). Zgodnie z powyższym zakazane jest kreowanie kryteriów tzw.
podmiotowych.
Art. 91. 3. Kryteria oceny
ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności jego
wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej.
Nie ma zatem mowy o dokonywaniu oceny doświadczenia Wykonawcy w
trakcie oceny ofert z zastosowaniem kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej.
Jedyny wyjątek od zakazu stosowanie kryteriów podmiotowych ustawodawca
przewidział dla usług niepriorytetowych zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy Pzp.
Art. 5. 1. Do postępowań o
udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze
niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a i 2b, nie
stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, obowiązku
żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na
podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z
ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej.
Zamawiający często wskazują zakazane kryteria w SIWZ czyniąc to
w następujący sposób:
Kryterium ilości dowodów należytej realizacji zamówienia
Kryterium Ilość dowodów uzyskanych od podmiotów
na rzecz których były wykonywane lub są wykonywane usługi pocztowe zostanie oceniony na podstawie wykazu usług pocztowych o
wartości nie mniejszej niż …………zł brutto każda, sporządzonego zgodnie z
załącznikiem nr …. do SIWZ oraz załączonych do niego dowodów należytej
realizacji zamówienia
Takie kryterium to nic innego jak punktowanie doświadczenia
Wykonawcy, które jest uprawnione wówczas gdy przedmiotem zamówienia są usługi
niepriorytetowe à do,
których nie należą usługi pocztowe!
Mam nadzieję, że odrobinę pomogłamJ Wszystkim Zamawiaczom życzę powodzenia i zgodnych z Pzp
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia!
Śledzenie przesyłek jest bardzo praktycznym rozwiązaniem. W swoim e sklepie posiadam integrację z systemem Sendit, gdzie mam dostęp do zaawansowanego trackingu przesyłek https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/. Dzięki temu zarówno ja oraz moi klienci mogą szybko sprawdzić status nadanej przesyłki i określić etap drogi na jakim znajduje się paczka.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Pozdrawiam serdecznie !
OdpowiedzUsuńCałkiem fajny artykuł.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuń