Jak Sąd Okręgowy kupuje nieruchomości z zastosowaniem art. 4 pkt 3 lit. i ustawy Pzp
W dużym uproszczeniu:
Uchwałą Rady Miasta
Gdańska został zmieniony plan miejscowego zagospodarowania przestrzennego na
skutek czego, niżej opisany teren został przeznaczony na „usługi wymiaru
sprawiedliwości”. 11 miesięcy później, na skutek niewyjaśnionych okoliczności, władze
samorządowe przekazały w formie umowy ustanawiającej odrębną własność teren
podmiotowi prywatnemu. Podmiot prywatny, nie będąc zobowiązanym umową,
wybudował „Centrum Sprawiedliwości”, wyposażył je w meble i inne wyposażenie
(zgodnie z wytycznymi Sądu Okręgowego), a następnie sprzedał całość Sądowi Okręgowemu
w Gdańsku za kwotę 157 mln złotych. Sąd Okręgowy dokonując ww. zakupu, zastosował
art. 4 pkt 3 lit. i ustawy Pzp jako podstawę wyłączenia stosowania przepisów
ustawy.
Sądy Okręgowe, które
zgodnie z art. 198b ust. 1 ustawy Pzp, rozpatrują skargi na orzeczenia KIO,
dokonujące przy tym wykładni przepisów Pzp, powinny dawać dobry przykład
Zamawiającym, a tu proszę. W moim odczuciu sprawa jest bulwersująca, a co Wy o
tym myślicie? W artykule streściłam przywołany niżej wyrok KIO. Posłużyłam się w dużej mierze cytatami z
wyroku, ażeby najpełniej oddać istotę sprawy.
Zgodnie z uchwałą KIO z dnia 2 lipca 2014
r., o sygnaturze KIO/KD 52/14 „Artykuł
4 pkt 3 lit. i p.z.p. stanowi lex specialis do art. 51 k.c. i nie pozwala na
przyjęcie, że przynależności nabywane przez zamawiającego wraz z nieruchomością
korzystają ze zwolnienia z obowiązku stosowania ustawy z 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (…) Z mocy art. 6 ust. 1 p.z.p. dla zamówienia o
charakterze mieszanym na które składają się i usługi i roboty budowlane stosuje
się przepisy dotyczące tego przedmiotu zamówienia, którego udział jest
największy. Jeżeli udział wartościowy usług, tj. wartość nieruchomości przed wykonaniem robót budowlanych jest rażąco
niższy niż wartość samych robót budowlanych to do przedmiotowego zamówienia
publicznego nie ma zastosowania wyłączenie stosowania ustawy z przepisu art. 4
pkt 3 lit. i, ale przepisy ustawy z 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
dotyczące zamówień publicznych na roboty budowlane”.
Stan faktyczny:
· Sąd Okręgowy w Gdańsku zakupił kompleks pod nazwą
"Centrum Sprawiedliwości" w Gdańsku zabudowany zespołem 7 budynków
wraz z dostawą wyposażenia w formie aktu notarialnego zawartego w dniu 24 maja
2012 r. np. Rep A 3565/2012. Wartość
umowy to 157 000 000,00 zł brutto,
· Zamawiający zastosował art. 4 pkt 3 lit. i ustawy Pzp
jako podstawę wyłączenia stosowania przepisów ustawy (ustawy nie stosuje się do
zamówień, których przedmiotem jest nabycie własności nieruchomości oraz innych
praw do nieruchomości, w szczególności dzierżawy lub najmu).
· Grunt, na którym zostało wybudowane „Centrum”
znajdował się w prywatnych rękach, do czego przyczynił się Dyrektor Sądu Okręgowego
w Gdańsku działający tak w imieniu Sądu jak i w imieniu Miasta Gdańska jako
jego pełnomocnik. Jak wynika z przytoczonego wyroku KIO „Zamawiający, ani zainteresowane poprawą warunków wymiaru
sprawiedliwości władze samorządowe z niewyjaśnionych przyczyn mając do wyboru,
co wynika wprost z ustaleń stanu faktycznego dokonanych przez kontrolującego,
możliwość przekazania interesujących zamawiającego działek na rzecz podmiotu
publicznego (Gminy, lub Skarbu Państwa) w celu umożliwienia mu realizacji
zamierzonej inwestycji albo przekazanie działek podmiotowi prywatnemu w celu
realizacji potrzebnej zamawiającemu inwestycji, wybrały ten drugi wariant”. Takie
działanie, zdaniem KIO jest sprzeczne z zasadą przejrzystości.
· Na 11 miesięcy przed zawarciem między Inwestorem a
Gminą Miasta Gdańska umowy ustanowienia odrębnej własności omawianego gruntu,
określono nowe przeznaczenie dla ww. terenu - "usługi wymiaru
sprawiedliwości" (Uchwała Rady Miasta Gdańska w sprawie uchwalenia
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla ul. 3 Maja nr 9A w
Gdańsku) – zdaniem SO „wynikające z miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego, regulacje wskazujące, iż na terenie
można było wznieść wyłącznie budynki z przeznaczeniem na wymiar sprawiedliwości,
nie mają w przedmiotowej sprawie znaczenia gdyż nie kreują prawnie wiążących
zobowiązań do zbudowania budynku i przeniesienia jego własności”.
· Łączna wartość gruntu pod zabudowę „Centrum” nie
przekraczała kwoty 7 min. 150 tys. zł brutto, zaś wartość ceny sprzedaży samych
nieruchomości bez mebli i wyposażenia, o których później) to 103 180 000,00
netto (na podstawie ustaleń wyniku kontroli Prezesa UZP). Powyższe zestawienie
wskazuje, że wartość nieruchomości wzrosła o co najmniej 95 min. zł od chwili
jej nabycia przez podmiot prywatny.
· Między Sądem (Zamawiającym) a właścicielem gruntu (Wykonawcą)
nie doszło do zawarcia umowy której treść wskazywałaby jednoznacznie na
zlecenie przez zamawiającego wykonania robót budowlanych na nieruchomościach
będących w dyspozycji Wykonawcy.
· „Mimo braku umowy między
stronami kompleks "Centrum Sprawiedliwości" był realizowany według
wskazań zamawiającego i zaspokajał jego potrzeby. Dowodzą tego zarówno pisma
kierowane przez samego zamawiającego do Ministra Sprawiedliwości jak i zeznania
świadków, na które powołuje się kontrolujący. Oczywiste jest zatem, że zamawiający
chciał ulokować swoją siedzibę na nieruchomościach należących do Wykonawcy”.
· „Dyrektor Sądu Okręgowego
uczestniczył w procesie inwestycyjnym z jednej strony jako pełnomocnik gminy w
sprawach zamiany i zbycia nieruchomości mających stanowić nieruchomości
wchodzące w skład kompleksu pod nazwą "Centrum Sprawiedliwości", a z
drugiej jako osoba służąca wykonawcy i osobom, którymi się posługiwał przy
realizacji inwestycji, informacjami o potrzebach sądów, w szczególności Sądu
Okręgowego i Rejonowego w Gdańsku, co do wielkości, rozmieszczenia pomieszczeń,
ich aranżacji i wyposażenia”.
· Poszczególne budynki były przed zawarciem umowy
sprzedaży przedmiotem najmu pomiędzy wykonawcą - właścicielem gruntu, a
zamawiającym-SO z zastrzeżeniem pierwszeństwa najmu, prawa pierwokupu jak i prawa do
rozszerzania umowy najmu o dodatkowe powierzchnie.
· „Wyposażone zostały pokoje biurowe (w biurka, szafy,
fotele, krzesła), sale rozpraw (stoły sędziowskie, ławy i biurka dla stron
procesu, ławy dla publiczności), ławki dla petentów sądu na korytarzu, trzy
pokoje gościnne (łóżka, szafy, toaletki, krzesła, fotele). Zgodnie z ww.
operatem, wartość ww. umeblowania została określona przez rzeczoznawcę
majątkowego na kwotę 10 510 139,18 zł brutto. Z oświadczenia Wykonawcy wynika,
że "(...) wyposażenie to zostało wykonane na zamówienie Sądu i zainstalowane we
wszystkich pomieszczeniach (...).Wynagrodzenie za ww. meble wykonawca
otrzymał w ramach łącznej ceny zakupu wynoszącej 157 000 000,00 zł,
W wyniku kontroli Prezesa UZP stwierdzono,
że Zamawiający dopuścił się następujących naruszeń:
„1. art. 7 ust. 1 i 3 w zw.
z art. 40 ust. 3 ustawy, gdyż przy zawarciu ww. umowy sprzedaży miało
miejsce udzielenie zamówienia publicznego na dostawę umeblowania z ominięciem
stosowania przepisów ustawy oraz z zaniechaniem przekazania ogłoszenia o
zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Unii Europejskiej
2. naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 w
zw. z art. 40 ust. 3 ustawy przez zakup przedmiotowego kompleksu
wybudowanego z przeznaczeniem dla wymiaru sprawiedliwości, który był w
rzeczywistości poprzedzony dorozumianym udzieleniem Wykonawcy zamówienia na
roboty budowlane polegające na wykonaniu "Centrum sprawiedliwości w
Gdańsku", W przedmiotowej sprawie nie było więc podstaw do zastosowania
wyłączenia stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, o którym mowa w art.
4 pkt 3 lit. i ustawy Pzp, gdyż wyłączenie to następuje tylko w przypadku
nabycia lub najmu nieruchomości z gotowym już obiektem budowlanym, który nie
został wykonany na polecenie zamawiającego, czyli bez wcześniejszego określenia
jego wymagań w stosunku do niego”.
Jak należy interpretować art. 4 pkt 3 lit.
i ustawy Pzp
.
Ustawy nie stosuje się
do zamówień, których przedmiotem jest nabycie własności nieruchomości oraz
innych praw do nieruchomości, w szczególności dzierżawy lub najmu. (wdrożenie art.
16a dyrektywy 2004/18, w brzmieniu "niniejsza
dyrektywa nie ma zastosowania do zamówień publicznych na usługi mających na
celu nabycie lub dzierżawę bez względu na sposób finansowania, gruntu,
istniejących budynków lub innych nieruchomości albo praw do nich").
- chodzi o usługi (nie
roboty budowlane) polegające na czynności prawnej tj. nabycie, dzierżawa
- chodzi o grunt,
budynek lub lokal lub prawa do nich np. użytkowanie wieczyste, czyli wyłącznie
nieruchomości (nie ma mowy o żadnych ruchomościach nawet jeśli stanowią
przynależność)
- budynek musi istnieć!
Co z ruchomościami, które zostały
zakupione jako „przynależności” nieruchomości?
Artykuł 4 pkt 3 lit. i p.z.p. stanowi lex specialis do
art. 51 k.c. i nie pozwala na przyjęcie, że przynależności nabywane przez
zamawiającego wraz z nieruchomością korzystają ze zwolnienia z obowiązku
stosowania ustawy z 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
Nawet jeśli uznamy (choć nie uznamyJ), że zakupione wraz z nieruchomością sprzęty typu: biurka, szafy, telewizor
to przynależności, to i tak nie stanowi to podstawy zwolnienia ze stosowania
ustawy Pzp na zamówienie obejmujące ich dostawę.
Przynależności to najogólniej, rzeczy potrzebne do
korzystania z rzeczy głównej zgodnie z jej przeznaczeniem (klucz do drzwi). Tu,
przynależność pozostaje z nieruchomością w takim związku funkcjonalnym, że
zwiększa użyteczność nieruchomości.
I tak jak można
przyznać, że rzeczy wyżej określone ułatwiają pracę w budynku sądu, tak w
żadnym razie nie są potrzebne do korzystania z sądu zgodnie z jego przeznaczeniem
Pojęcie dostawy
definiuje art. 2 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez "dostawę"
należy rozumieć nabywanie rzeczy, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży,
czy najmu. Przy czym, pojęcie "rzeczy"
definiowane zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks
cywilny - odnosi się do przedmiotów
materialnych o takich cechach jak: samoistny charakter oraz możliwość
samodzielnego występowania w obrocie, czyli jako przedmiot stosunku
cywilnoprawnego (prawnorzeczowego, zobowiązaniowego). W ocenie Prezesa UZP,
„każde nabycie rzeczy o samoistnym
charakterze, mogącej być przedmiotem obrotu, niezależnie od formy nabycia
stanowi dostawę w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych”.
Wróćmy na chwilkę do kwestii oświadczenia Inwestora
(Wykonawcy), w brzmieniu "(...) wyposażenie
to zostało wykonane na zamówienie Sądu i zainstalowane we wszystkich
pomieszczeniach. (...)”.
Jak w świetle takiej deklaracji Wykonawcy odczytywać
linię obrony SO wyrażoną w zastrzeżeniach do wyniku kontroli z dnia 26 maja
2014r.?
„Zarzut, zdaniem kontrolowanego, jest niezasadny.
Kontrolujący w sposób nieuprawniony dokonał rozdzielenia umowy nabycia
nieruchomości na dwie oddzielnie czynności: nabycia nieruchomości i nabycia
wyposażenia tej nieruchomości. Tymczasem takie rozróżnienie jest
niedopuszczalne, a wniosek, że zwolnienie określone w art. 4 pkt 3 lit. i ustawy
nie obejmuje wyposażenia istniejących budynków, jest błędne”.
Jak można nowy sprzęt,
zakupiony, jak sam Inwestor stwierdził, na potrzeby SO uznać za przynależności
lub wyposażenie nieruchomości? Jak w świetle zaprezentowanych faktów można
podnosić, że zamówienie na wyposażenie i meble nie stanowiło odrębnego
zamówienia? Pozostawię to bez komentarza.
Spór o kwestię ryzyka – kto ponosił
większe ryzyko – Wykonawca czy Skarb Państwa?
Zdaniem KIO „Ryzyko wynikające z braku umowy czy
porozumienia w sprawie wykorzystania przekazanych podmiotowi prywatnemu
nieruchomości między czy to Zamawiającym czy władzami samorządowymi a podmiotem
prywatnym, w większym stopniu obciąża Skarb Państwa i gminę, które przekazały
własne działki bez pewności, że zrealizują cele publiczne, niż wykonawcę, który
jak twierdzi zamawiający, „realizował budowę kompleksu na wyłącznie własne
ryzyko””.
Wnioski KIO (zgodne z wnioskami wyrażonymi
w wyniku kontroli przeprowadzonej przez Prezesa UZP) :
„Jedynym logicznym wnioskiem jest zatem to, że
wykonawca miał zagwarantowaną zapłatę za wykonanie robót budowlanych w cenie
zakupu powrotnego nieruchomości przez władze publiczną - tj. Sąd Okręgowy w
Gdańsku. W ocenie Izby to właśnie umowa sprzedaży była tą umową rozliczającą
wykonanie robót budowlanych, gdyż to na jej podstawie zamawiający zapłacił
Wykonawcy za wykonane roboty budowlane”. Każde inne rozumowanie jest nielogiczne.
I „Całokształt
czynności podejmowanych przez Dyrektora Sądu Okręgowego świadczy o tym, że
przekazanie działek w ręce inwestora prywatnego miało na celu umożliwienie
zamawiającemu obejścia bezwzględnych przepisów ustawy pzp nakazujących jej
stosowanie, jeżeli zawierana jest odpłatna umowa pomiędzy podmiotem będącym
zamawiającym w rozumieniu art. 3 ustawy, a podmiotem będącym
wykonawcom w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy, której przedmiotem są
roboty budowlane w tym przypadku realizacja obiektu budowlanego za pomocą
dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego,
której przedmiotem są roboty budowlane w tym przypadku realizacja obiektu
budowlanego za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi
przez zamawiającego”.
Umowa między SO a
Inwestorem nie powinna zostać zakwalifikowana jako umowa sprzedaży
nieruchomości, ale jako umowa mieszana
obejmująca tak sprzedaż nieruchomości gruntowej i budynkowej jak i roboty
budowlane (nadbudowy, remonty, adaptacje) w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy Pzp. W
związku z powyższym ww. zamówienie „nie
korzysta z wyłączenia określonego w art. 4 pkt 3 lit. i ustawy i
wymaga zastosowania zasad i trybów udzielania zamówienia na roboty budowlane
wynikających z ustawy. Z mocy art. 6 ust. 1 ustawy dla zamówienia o
charakterze mieszanym na które składają się i usługi i roboty budowlane stosuje
się przepisy dotyczące tego przedmiotu zamówienia, którego udział jest
największy”.
Wartość usług (tj. wartość nieruchomości przed wykonaniem robót
budowlanych) = ok. 7 mln zł
Wartość robót to ok 103 mln netto – wartość usług
Jako, że wartość robót
jest rażąco wyższa niż wartość usługi, zastosowanie powinny mieć przepisy
ustawy dotyczące zamówień publicznych na roboty budowlane.
Zgodnie z wyrokiem ETS z
dnia 25 marca 2010 r., aby można było
uznać, że instytucja zamawiająca określiła swe wymogi *w rozumieniu art. 1
pkt 2 lit. b dyrektywy 2004/18 "konieczne
jest, by podjęła jakieś kroki mające na celu zdefiniowanie cech obiektu
budowlanego, albo przynajmniej, wywarcie decydującego wpływu na jego
projektowanie."
Prezes UZP w wyniku
kontroli stwierdził, że okoliczności faktyczne przedstawione w pkt 2 Informacji
o wyniku kontroli pozwalają na stwierdzenie, że zamawiający-Sąd Okręgowy,
wywierał decydujący wpływ na projekt zespołu budynków położonych przy ul. 3
Maja 9A w Gdańsku.
Ponadto, z okoliczności
faktycznych wynika zgodny cel i zamiar stron inicjatywy polegający na
wybudowaniu przez Wykonawcę kompleksu budynków położonych przy ul. 3 Maja 9A w
Gdańsku przeznaczonych do wykonywania funkcji sądowniczych przez zamawiającego
Sąd Okręgowy w Gdańsku oraz Sąd Rejonowy Gdańsk - Południe w Gdańsku.
i co Wy, Drodzy czytelnicy, na to? Podzielcie się swoją opinią!
Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł. Warto było tutaj zajrzeć. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł. Wszystkie informacje jak najbardziej pomocne
OdpowiedzUsuń